Close

Dedikációk – Szántó Piroska

balamszamara

Könyveim közül kiválogattam a dedikált példányokat. Ez már rég volt, de a minap nyitottam ki a szekrényt, amiben a köteteket őrzöm. Kitárult a múlt. Előléptek az emberek, akik nekem a sorokat írták, s az idő is, amikor megismerhettem őket.

Rendkívüli személyiségek, akiket több évtizedes újságírói munkám során megismerhettem, akik az írás miatt, de azon is túl kicsit megmutatták magukat nekem, megajándékoztak a figyelmükkel, esetleg a barátságukkal. Nagyon jó visszalapozni a múltba, felidézni az elszaladt időt, őket, akik akkor még élő valóság voltak.
Azért nyitottam ki a szekrényt, mert egy-két festményt, kerámia képet kaptam karácsonyra, s a szobákban újra rendeztem a meglévő tárgyakat. S amint levettem, hosszabban megnéztem Szántó Piroska színes tollrajzát. Elidőztem a kedves szavaknál, amit ráírt. S a betűin. Mennyire neki való munka volt ez a Boccaccio illusztráció! Istenem! Milyen kacagtatóan őszinte ez a rajz! Mint amilyen őszinte volt ő maga, minden megnyilvánulásában. Néven nevezni a dolgokat; szóban, rajzban, írásban. Ez volt Szántó Piroska. A gyönyörű, kitárulkozó, dús combú nők s a fölöttük kíváncsian álldogáló reverendás papok! Melyik novellához is tartozott ez? S milyen remekül írt Piroska! Hol is az a kötete ; A „Bálám szamara.”? Az akkor már híres-neves festőművész, teljes vértezetben sétált be a magyar irodalomba ezzel az egyetlen novellás kötetével. Csak mosolygott, a nagy ünneplésen. Nem tartotta különleges teljesítménynek. Gondolta, leírja életének fontosabb eseményeit, hisz az ember könnyen felejt. Ennyi.

A kötettel a kezemben a nyitott szekrény előtt hirtelen beúszott egy kép 1982-ből; a műterem közepén egy öreg tulipános kelengye láda, aminek Piroska fölemeli a tetejét. Ez az interjú végén történt. „– Tessék, válasszatok!–” Ez az első találkozásunk, az interjú bejezése után történt. Nézett rám és a fotósra, Esztergály Kevére biztatóan és határozottan. „– Ezek a könyvillusztrációim, amiket nem loptak el a kiadóktól vagy a nyomdákból. ” Most aztán itt nem volt helye a szabadkozásnak. Választani kellett.
Szántó Piroska úgy él bennem, mint a létezésének minden pillanatában őszinte ember. Talán ezért is lehetett olyan véglegesen megszeretni őt. Novellás kötetének címlapjára egyik legemlékezetesebb, női tekintetű lila színű lova került. Az ő állatai valamennyien ember szeműek, emberarcúak és szomorúak voltak. Mélységes bánat ült a szemükben.
És a mákgubók vagy a pillangók arcai! A zavarba ejtően szemérmetlen orchideáiról már nem is beszélve. Minden krétarajza az ezerarcú női testiség. Az orchideák a profán, – hogy is mondjam? – nemiség. Kizárólag erről szólt az a szentendrei kiállítása is, amit több idős hölgy szemlesütve nézett végig.
Persze a mérvadó kritikusok is nagy elismeréssel szóltak róla. A katalógusa fekete hátlapjára is egy emberlelkű idősebb lovat választott; a rabság szimbólumát. Az ártatlan állat, akit az ember a rabszolgájává tett, – s amibe Szántó Piroska nem tud belenyugodni – zabos tarisznyájából néz ránk, végtelen szomorúsággal. S jól tudjuk, ez végérvényes reménytelenség.

Szerettük még virágainak karakterét és jellemét. Amint kukoricái lábon állva, katonás rendbe sorakoztak és hosszú kardjaikat vészjóslóan zörgette felénk a szél! S akkor még szólni kéne a szeretkező csontvázairól, s arról, hogy ezt is milyen kertelés nélkül magyarázta meg. Miután Aczél György lett a magyar szocialista kultúra mindenható ura, liblingje lett az életét megmentő Szántó Piroska és természetesen a férje, a nagy költő Vas István is. Ettől kezdve már bátorság, kellett ahhoz, hogy valaki nyíltan bírálja a Kossuth-díjas festőt. Nem is akadt senki. Mindenkinek szeretni kellett Aczél kedvenceit. Már pedig Vas István élő klasszikus költőnk és felesége Szántó Piroska kedvencek voltak. A legkedvesebbek. S azt is lehetett tudni, miért. Piroska, a zsidóüldözések idején úgy mentette a saját életét, hogy az SS-ek egyik budai szállását választotta búvóhelyül. / Vass István pedig író barátjánál, Ottlik Gézánál talált menedéket. / Amikor Aczél életének kritikus pillanatában veszélybe került, Szántó Piroska egy huszárvágással őt is mentette. / Piroska azon kívül, hogy mélyen utálta a „kedvenc” szerepet, egész életében iszonyúan keményen meg kellett dolgoznia mindenért. És most elébe hullott a siker. S tegyük hozzá, nem érdemtelenül, mert ekkorra már megteremtette saját festészetét, nem kis szenvedés és kínlódás árán. Nagyon vonzóan utálta ezt a kedvenc szerepkört, amit igazolni is tudok egy idézettel, nekem írt leveléből ; „… Kérlek, hívj fel, s ha még aktuálisak a kérdéseid szívesen beszélgethetünk. Csak szörnyen unom a pofámat, minden „csapból én folyok” s ezért kollégáim részben dühösek, részben megvetnek, de minden esetre azt híresztelik, hogy lapáttal szelelem a pénzt – pedig! A kiállításomon egy képet adtam el, s a MINISZTÉRIUM máig is gondolkodik. De nincs semmi baj, csak egészség legyen, mondta a nagyanyám…„ / A levél dátuma, 1992. nov. 15. /

A novellák az életéről szólnak, s azt a természetességet és kitárulkozást, ahogyan ő élt,– úgy gondolom – hűen visszaadják. S főleg könnyedén. Piroska állatai, pléhkrisztusai, virágai és macskái, is egy-egy külön korszakot jelentettek a műélvezők számára. Soha nem felejtem el, azt, amikor rakparti lakásukba először jártam. A sors úgy hozta, hogy a macskáit mutatta be először. Ott nyújtózkodtak a nagy cserépkályha körül. Mindjárt, ahogyan az előszobát elhagytam, velük találkozhattam, pontosabban őket mutatta be a ház asszonya. Csak utána következett Vas István, – akkor már hazánk nagy költője – a dolgozó szobájában, munka közben zavartam éppen, majd a takarítónőt mutatta be és végül a nővérét, aki velük lakott. Ekkor tudtam meg, amit minden szép cica eszembe juttat, hogy macskák nélkül nincs otthon, mert ahol ők nem dorombolnak, az csak lakás.

Ónody Éva

(folytatjuk…)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top