Close

Az építészeti tervtanács támogatta az új kelenföldi városközpont tervét

A Központi Építészeti-Műszaki Tervtanács támogatta csütörtöki ülésén a Kelenföldi Pályaudvar előtti Etele tér fejlesztésének tervét, amelyet a Zoboki-Demeter építésziroda készített.

A terület terveinek elkészítését a Futureal csoport finanszírozta, amely egy 40 ezer négyzetméteres bérbe adható területű bevásárlóközpontot építene az Etele téren. A fejlesztő tulajdonában van a síneken túl, a vasút és az M1-M7 autópályák közös bevezető szakasza közti terület egy része is.

Az első szakaszban a bevásárlóközpont és az átszállást biztosító – intermodális – épület készülne el, az előbbi becsült költsége 120 millió euró (jelenlegi árfolyamon mintegy 40 milliárd forint), míg a másiké 2,5-3 milliárd forint.

A terveket Zoboki Gábor – egyebek mellett a Művészetek Palotája tervezője – ismertette. A mai Etele tér park lesz, míg a több mint százéves Kelenföldi Pályaudvar szolgáltató funkciót kap.

Az Etele tér mellett – a saját telkén – építi meg a józsefvárosi Corvin sétányt is fejlesztő Futureal a bevásárló központot. A mellette lévő intermodális épület célja az, hogy a vasút, a villamos, a BKV- és a Volán busz, illetve a 4-es metró között megteremtse a fedett helyen történő átszállást. A vasút két oldala között egy gyalogos híd teremtené meg a kapcsolatot. Nagyon távlati tervként jelölte meg az építész a vasúti sínek csarnok-szerű lefedését.

Ez utóbbihoz Finta József, a terv opponense azt fűzte hozzá, hogy előnyösebb lenne egy „zöld platóval” lefedni a síneket, ezzel létrejönne a kapcsolat Kelenföld, valamint Őrmező, illetve Sasad között. Üdvözölte azt, hogy a bevásárlóközpont tetején is lesz parkoló. Miután ő maga már négy bevásárlóközpontot tervezett, úgy tapasztalta, hogy a második szint már kiesik a látogatók útvonalából, de ez a terület is felértékelődik, ha a parkolóból oda érkeznek az emberek.

A Nagy Ervin országos főépítész által vezetett vitában szinte egységesen dicsérték a felszólalók a terv „vízióját”, amely egy új városközpontot hoz létre. Amit hiányoltak, az az őrmezői oldal tervének a vázlatos bemutatása, de az még csak ötlet szinten létezik. Például a Zoboki iroda egy olyan buborék alakú irodaépületet képzelt el az autópálya mellé, amelyik a fölé hajlik.

A tervtanácsnak abban kellett döntenie, hogy támogatja-e a bevásárlóközpont engedélyezési tervét, illetve a intermodális épület elvi építési engedélyét. Mindkettő igenlő szavazatokat kapott.

Tatár Tibor, a Futureal Development Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy amennyiben a piaci körülmények inspirálják a fejlesztést, képesek lesznek 2014-re felépíteni a bevásárlóközpontot. Ideálisan a két említett épületet együtt kellene építeni, de a fővárosnak nincs pénze az intermodális épületre. Miután ez utóbbiban is lesznek kereskedelmi területek, a Futureal beszállna a finanszírozásba.

Tatár Tibor megjegyezte, hogy öt-hat éve próbálkozik a cége a fejlesztéssel, de csak az utóbbi egy évben jött létre annyi konszenzus a terület tulajdonosai, illetve a közlekedési cégek között, hogy idáig eljuthattak.

Forrás: http://mti.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top