Ring Magazin

Hétfô, 2019. Szeptember 16.
Szöveg mérete
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap Programok Ikarus - a busz Székesfehérváron

Ikarus - a busz Székesfehérváron

E-mail Nyomtatás PDF

Rendhagyó kiállítás nyílt Székesfehérváron a Közlekedési Múzeum és a Szent István Király Múzeum együttműködésében, amely a hazai busz- és járműipar történetében különleges helyet elfoglaló legendás Ikarus típusok és a székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyár történtét mutatja be. A kiállítás a Szent István Király Múzeum Országzászló téri kiállítóhelyén tekinthető meg július 21-ig.


Az Ikarus buszok szerepe a magyar közlekedésben máig meghatározó, a budapesti és a székesfehérvári gyáregységekben készült típusok több mint fél évszázadon keresztül feltartóztathatatlanul hódítottak nem csak a hazai piacon, hanem a világ számos országában is. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a Szent István Király Múzeum együttműködve egy olyan kiállítást hozott létre, amely méltó emléket állít a számos kiváló Ikarus-tervező munkássága előtt.

Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere megnyitó beszédében hangsúlyozta, hogy a város elmúlt évtizedei, de a jelen ipara is elképzelhetetlen lett volna az egykor volt nagy üzemek, köztük az Ikarus és az ott dolgozók nélkül. A több mint fél évszázad alatt 300 ezer autóbusz gördült ki a Vásárhelyi úti kapun, s vitte világszerte a fehérvári buszgyártás jó hírét. - Ahogy e tárlaton most visszatekintünk a történetiségbe, látva a képeket és a maketteket, biztos vagyok abban, hogy valamennyien fel tudunk idézni egy-egy Ikarus buszhoz kapcsolódó történetet. Nekünk, fehérváriaknak nemcsak az utazást jelenti e név, hanem annál sokkal többet. Munkahelyet, családot, barátokat, ünnepeket. Külön öröm számomra, hogy a családokat segítő háttérintézmények, valamint a kulturális- és sportélet is megjelenik ezen a kiállításon. Az értékek megőrzése mindannyiunk közös feladata - mondta. 

A városvezető kiemelte, nincs olyan fehérvári család, amelyik ne kötődött volna, vagy kötődne valamilyen szállal az Ikarushoz. „Nagy boldogság és öröm, hogy a buszgyártás újraindult. Mára pedig elmondható, hogy az Ikarus bizonyította: a nemzeti buszgyártáson belül olyan partnerei az államnak, majd később az önkormányzatoknak, amely képes az autóbuszokat megtervezni, azokat legyártani és határidőre forgalomba helyezni, azaz szakemberek segítségével a teljes folyamatot végigvinni.” Reményét fejezte ki, hogy egyszer újra Székesfehérvár közösségi közlekedésében is új, korszerű Ikarus-buszok futnak majd.


Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója hangsúlyozta, hogy az Ikarus örökség gondozása a Közlekedési Múzeum kiemelt missziója. Elmondta, hogy ennek jegyében egy tucatnyi autóbuszt vettek a gyűjteménybe az elmúlt másfél évben, és folyik az Ikarus fotóarchívum feldolgozása, valamint interjúk készítése az egykori tervezőkkel. A székesfehérvári Ikarus járműgyártást bemutató kiállítás is ebbe a sorba illeszkedik és majd az Északi Járműjavítóban újjászülető új állandó kiállításban is nagy hangsúlyt fognak fektetni a hazai ipari örökség és az Ikarus történetének bemutatására. Megköszönte a közlekedési vállalatoknak és szervezeteknek is, hogy felhívásukra csatlakoztak és egy valódi Ikarus-konvoj érkezett meg a megnyitóra a budapesti Hősök teréről a székesfehérvári Országzászló térre.
Pokrovenszki Krisztián, a Szent István király Múzeum intézményvezetője köszöntőjében elmondta, hogy a két múzeum együttműködésében megvalósult kiállítás az Ikarus busz történetén, jellegzetes típusain, fejlődésének bemutatásán keresztül igyekszik átadni azt a büszkeséget, amit az Ikarus buszok adtak országunknak, Székesfehérvárnak, ezen belül a gyár volt és jelenlegi dolgozóinak.


A székesfehérvári autóbusz- és járműgyártás mozzanatait a kiállítás az egykori Általános Mechanikai Gépgyár 1963-as Ikarus Karosszéria és Járműgyárhoz való a csatlakozásától eleveníti fel. A tárlat külön értéke, hogy az önálló székesfehérvári autóbusz tervezéssel kiemelten foglalkozik, bemutatva a járművek gyártásának a két gyár közötti megosztását, a tömegtermelés elindításának nehézségeit, a munkaszervezés javítását célzó újító és brigádmozgalmak munkáját, sőt a látogatók a székesfehérvári gyár „utóéletébe” illetve napjainkban végzett tevékenységébe is bepillantást nyerhetnek.
A kiállításon láthatjuk Finta László, Smiedt Kázmér, Lassú Gábor, Rózsa László, Szini Béla és még sok más tervező gördülő legendáit. Az „Ikarus - a busz” című kiállítás bemutatja a gyár típusainak fejlődéstörténetét, a hazai autóbuszgyártás mérföldköveit, s az egyes főbb típusoknak a jellegzetességeit, a gyártásnak, a fejlesztésnek, a típusváltások szükségszerűségeit eredeti tervrajzok, modellek és fényképek segítségével.


Közlekedési Múzeum


(6 értékelés)
 

Megjelent A Mi Otthonunk szeptemberi száma

cimlap 1909 resize 

Bővebben az Életmód rovatban

Média a médiában

02.ecs.mediacimlap02.fz.mediaringor ring01.kg.media01.orkeny.media04.mzmedia

A sajtót, a nyilvánosságot és a valódi sajtót egyre inkább háttérbe szorító közösségi platformokat vettük nagyító alá összeállításunkban. Mi a hír, mi a vélemény és hol szentség, azaz a hitelesség. Hihetünk-e még a médiának? Kinek, minek, hogyan, miért, mikor? Az újságnak, a tévének, a világhálónak, a közösségi oldalaknak? Erre kerestük a választ. A fotókra kattintva tallózhatnak cikkeink között.

Hányan olvasnak bennünket?

Oldalainkat 69 vendég böngészi

bav logo kicsi banner