Ring Magazin

Szerda, 2018. December 19.
Szöveg mérete
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap Kultúra KULTÚRA Aurora Borealis – Északi fény: A balkáni sötétség

Aurora Borealis – Északi fény: A balkáni sötétség

E-mail Nyomtatás PDF

auroraboreal ring

Jancsó Miklós volt feleségéről, Mészáros Mártáról, az érdemes művészről, a 86 éves Kossuth-, Balázs Béla-, SZOT- és Gundel-díjas, Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjével kitüntetett filmrendező, forgatókönyvíró asszonyról és Aurora Borealis című alkotásáról vajon ki merészelne rossz kritikát írni?

A film legélvezetesebb jelenetei a természetben játszódnak. Amikor Ákos (Wunderlich József)  a bugyogó gyógyvízű tóban feneket villantva fröcsköli meztelenül a fehér ruhában bohóckodó és nem mellesleg bűbájos Törőcsik Franciskát (fiatal Mária) akkor, bár Magyarországon élek, honvágyam támad. Bárcsak ez lenne a magyar vidék! Szép a táj, szép az ország, szép a szerelem, a viszonyok letisztázottak. De nem ilyen. Ennél fogva a váltás is erősre sikeredik, amikor hirtelen a vallató szobába ugrik a kamera, ahol a megkötözött színész már korántsem annyira felhőtlenül boldog az őt meggyalázó katonák társaságában.

Az ’50-es években járunk, vidéken valahol, a második világháború után, amikor üldözik a nemesi származásúakat, és erre Ákos is nagyon hamar rájön. Babák villannak fel sejtelmesen, kopott, félelmetes csecsemők, az öreg Máriát alakító Törőcsik Mari elmereng a bugyogó forrás felett a szürkületben.

    Fiatalkori önmagába révül, rutinosan, csont nélkül hozza szentimentális nézését.

Az Aurora Borealis forgatókönyvét Mészáros Márta állandó forgatókönyvírójával, Pataki Évával és fiával, Jancsó Zoltánnal közösen írta. A történetvezetés jól átgondolt, sejtelmes, de ugyanakkor nem meglepetésszerű. Az operatőr, Piotr Sobbocinski Jr. keze reszket, a képek szépek, próbálkozik fordulatokkal és csavarokkal, de valójában öncélúan befejezetlenek és semmitmondóak a mozdulatai.

    Olyan, mintha nem kommunikált volna a rendezővel, vagy félreértették volna egymást.  

Habár a témaválasztás végre felölel egy olyan dolgot, amiről hallgattunk ez ideáig, és az időzítés is szinte tökéletes Weinstein és Marton forró ősze során, a #metoo kampány közepén, roppantul csiszolatlan még a közlési forma. Törőcsik Franciska hitelesen alakítja a meggyalázott, szerelmétől elválasztott kiüresedett testet, de sokkal jobban tetszik a vidám, bohockodó énje, amiben felszabadultabban és hitelesen van jelen a vásznon. A határon, amikor elkapják a szerelmével szökni próbáló törékeny nőt, hatásvadász beállításokkal próbál elrettenteni a rendező. A fiatal Mária kálváriája még csak itt kezdődik, amikor együtt zötykölődünk vele a katonai furgonban Bécs macskakövein. Ismét szép képek sora következik, amik valahol kárpótolnak a katonák felszínes jelenléte és a dokumentumfilmes képbeállítások, vágások hanyagsága miatt.

 

A bécsi lakás berendezése múltban és jelenben is pazar, emlékezetes. Nem fukarkodtak a kellékekkel. Az osztrák lakásba betörő két katonanő játéka pedig végre hitelesen ábrázol egy mikrovilágot, és kitölti az űrt, amit a magyarországi férfi katonák hitvány játéka keltett bennem korábban a határon és a tó mellett. Törőcsik Franciska pár jelenetben nyújtott alakítása mellett ennek a párosnak a játékát nevezhetem színvonalasnak és emlékezetesnek. Az Aurora Borealis története valójában érdekes, izgalmas, és mivel nem az a célom, hogy elvegyem az olvasó kedvét attól, hogy megnézze ezt a filmet, nem mesélem tovább.

    Olgát, a bécsi jogászt alakító Tóth Ildikó játéka nem hagy mély nyomot bennem. A színésznő lejárja a jeleneteket, szép a ruhája, de felszínes eszközökkel dolgozik, és képtelen feloldódni a kamera előtt.

Görcsösség uralja a levegőt körülötte. Cserhalmi György festője tördelt és sablonos, bágyadtan halványul el a foltos emlékfoszlányokban.  Fekete Ernő talán legjellegtelenebb filmbéli alakítását nyújta a doktor szerepében, egy hangulatkeltő kisebb szerepet "úszott meg" Mészáros Márta grandiózusságra törő alkotásában. Talán benne jelenik meg a legplasztikusabban, hogy milyen hangulat lehetett a forgatáson.

Törőcsik Mari unalmas, sok az életrajzi szál utalások szintjén, ami a laikus nézőt meg is tévesztheti, de ettől még nem válik őszintévé vagy izgalmassá az alakítása. Az ő hosszúra elnyújtott jeleneteinek a végét kifejezetten várom, kaparom a székemet.

Nem a színészek hibája elsődlegesen a felszínesség. A probléma mélyebben gyökerezik. A távolságtartó, érvénytelen alakítások mögött az alkotók kényelme és a küzdés hiánya rejtőzik. A vér nélküli kulturális és politikai rendszerváltó forradalom narratívájába, és a rendszerváltás utáni magyar film elzüllésének keresztútjában viszont az első sorban menetel.

Mészáros Márta korábban elmesélte egy interjúban, hogy a Filmalapnál először elutasították a forgatókönyv tervét. Havas Ágnes, a Filmalap vezetőjének támogatására nem adta fel a próbálkozást.  Andy Vajna találkozóra hívta a sushi éttermébe. Mészáros Márta fia együtt kendózott Habony Árpáddal, aki pont ott ült egy asztalnál Rogán Antallal és a filmügyi biztossal. A valamikori parókaárus ekkor nagyjából 700 millió forint támogatásra bólintott rá régi, amerikai ismerőse megkeresésére. Természetesen nem a saját zsebéből adakozott az Aurora Borealis elkészítésére, hanem a tiédből, kedves olvasó.

RENDEZŐ: Mészáros Márta

FORGATÓKÖNYVÍRÓ: Mészáros Márta, Pataki Éva, Jancsó Zoltán

OPERATŐR: Piotr Sobocinski Jr.

PRODUCER: Major István

TÁRSPRODUCER: Gül Togay

 

Forrás: http://contextus.hu/aurora-borealis-eszaki-feny-torocsik-mari-meszaros-marta/

 


(4 értékelés)
 

Migráció-szürreál

Rab Irén a göttingeni egyetem finnugor tanszékének lektoraként Németországban élte a magyarok megszokott, rendszeres külföldi életét az egyetem, a könyvtár, az uszoda és az általa alapított helyi „magyar klub” remekül szervezett kulturális rendezvényei között. Élte dolgos hétköznapjait és a kedves egyetemi város mindennapi életét, kerékpározott, kutyát sétáltatott, szívesen társalgott a szomszédokkal...
De egy napon hirtelen valami megváltozott, a szavak és mondatok a göttingeni polgárok szájában mintha szögletessé váltak volna ( a magyarral szemben ) és bár maradt a szokvány mosoly, mégis növekedett a távolság közte és a város lakói között. Valami nem stimmelt (es stimmt aber nicht!) a kedélyes egyetemi város és a kínjukban kerítést építő magyarok helyi képviselője, vagyis önmaga (Rab Irén) között...
Egy lebilincselő könyv, Európa változásairól, tényekkel és humorral, Rab Irén: Helyzet van című kötete

A RING arca

Hogyan indult, hova jutott el, s melyek a legfontosabb értékei?

Tisztelt Olvasóink! Kedves Barátaim!

A ringmagazin.hu értékelvű közéleti, gazdasági, kulturális portál fejlesztésén gondolkozva, fontosnak tartok egy rövid visszapillantást, annak a tisztázását, hogy honnan indultunk, hova jutottunk el és melyek azok az értékek, amelyeket a jövőben is meg kell őriznünk. Szükségesnek tartom ezt abból a megfontolásból is, hogy másoknak is lehetőséget adjak a véleményeik, javaslataik elmondására.

A teljes cikk itt olvasható! 

Megjelent A Mi Otthonunk decemberi száma

amio 20181206 

Bővebben az Otthon rovatban

Média a médiában

02.ecs.mediacimlap02.fz.mediaringor ring01.kg.media01.orkeny.media04.mzmedia

A sajtót, a nyilvánosságot és a valódi sajtót egyre inkább háttérbe szorító közösségi platformokat vettük nagyító alá összeállításunkban. Mi a hír, mi a vélemény és hol szentség, azaz a hitelesség. Hihetünk-e még a médiának? Kinek, minek, hogyan, miért, mikor? Az újságnak, a tévének, a világhálónak, a közösségi oldalaknak? Erre kerestük a választ. A fotókra kattintva tallózhatnak cikkeink között.

Hányan olvasnak bennünket?

Oldalainkat 279 vendég böngészi

bav logo kicsi banner