priligy dapoxetin 30 mg kaufen levitra kaufen ohne rezept forum viagra günstig kaufen per nachnahme cialis rezeptfrei paypal viagra generika kaufen ohne zollprobleme

Ring Magazin

Kedd, 2019. Jûlius 16.
Szöveg mérete
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap

A párduc mosolya

E-mail Nyomtatás PDF
Kipróbáltuk: Subaru Legacy Boxer Diesel
Bevallom őszintén, jó párféle-fajta autót kipróbáltam már, de eleddig Subaruhoz nem volt szerencsém. Így hát, amikor megtudtam, rövidesen egy Subarut vihetek próbaútra, ráadásul egy Boxer Diesel Legacy-t, bizony a torkomban dobogott a szívem. Kicsit olyan érzés volt a kezembe fogni a slusszkulcsot, mint kisgyermekkoromban, mikor kezembe vethettem az évek óta áhított villanyvasút aprócska mozdonyát.
A Subaru már ránézésre is teljesen más jellegű autó, mint a mai gépkocsik többsége. Első blikkre szerintem egy európai embernek föl sem tűnik az utcán, visszafogott formájával belesimul az autók szürke forgatagába. Ám itt a részletekben rejlik a csoda, az autó finomsága és tökéletessége. A nagy, lapos, áramvonalas kasztni valahogy olyan, mint a jó női cipő: sokkal kisebbnek tűnik, mint amekkora valójában és egyáltalán nem hivalkodó; nem magára vonja a férfiemberek tekintetét, hanem a formás női lábakra, melyek éppen benne foglaltatnak. A Legacy karosszériáján sincs semmi kirívó, inkább sima, elegáns, visszafogott, valahogy NEM AKAR feltűnő lenni.
De mégis az! Közelebb menve látszanak csak a keret nélküli ablakok, a boxer dízelre utaló, motorháztetőn tátongó hatalmas légbeömlő nyílás, a finom szárny alakú krómos dísz a hűtőrácson (mely nekem megint csak a hatvanas éveket hozza vissza), a Volkswagen-esre sikerült könnyező szemeket formáló első lámpa pár, vagy éppen hátul a két nagy lapos kipufogó. Szembenézve vele éppen olyan, mint ha egy fekete párduc mosolyogna az arcomba: alattomosan lopózik elém, csendben és puhán, kaján vigyorral rám nevet, majd egy hirtelen mozdulattal hamm bekap.

Ez az autó egyszerűen csak szép. Valahogy olyan skandinávos, vagy japános módon: lerí róla a funkcionalitás maximális prioritása, és hát amint tudjuk, az a szép, ami célszerű.

Beszállva az összkép nem bomlik meg, sőt, még tovább erősödik. A műszerfal visszafogottan egyszerű, nincs semmi agyondíszítettség, mégis minden a helyén van. A kapcsolók kézre állnak, nem kell semmit sem keresgélni, a műszerek egyszerűségük folytán jól leolvashatók. A kormány fogása tökéletes, a váltó, bár pici erő kell hozzá, hihetetlenül precíz. Valahogy az az érzésem alakult ki a Subaruban, melyet eddig semmilyen más autóban nem éreztem, a tökéletesség érzete. Ez persze nem jelenti azt, hogy ez a kocsi nagyon elkényeztet, nem. Semmi fölösleges luxus nincs benne, ám ami valóban kell, azt az ember azonnal megtalálja. És minden éppen úgy mozdul, úgy klattyan a helyére, úgy nyomódik be, úgy fordul el, ahogy arra számítanék, ahogy azt elvártam. Hiába kerestem, nem találtam semmi hibát, semmi kifogásolni valót, sem az utastérben, sem a menetdinamikában.Talán egyedül az ötsebességes váltó lehetne gyönge pont, szerintem ez az autó lazán megérdemelne hat gangot - ám ez is csak látszat-csalódás. Menet közben megtapasztaltam, a hosszú áttételeknek és a boxer dízel rugalmasságának köszönhetően az öt sebesség teljesen elég és a váltó tökéletesen hangolt.

De térjünk a lényegre! Mit is tud a boxer dízel? A kulcsot elfordítva apró remegés, majd tökéletesen sima járás. Csukott ablakoknál szinte semmi hang, csak erős fültornával hallatszik a motor dohogása, mely alapjáraton tipikus dízeles krahácsolás. Gázt adva és a fekvő hengereket megpörgetve a hang megváltozik, a dízeles jelleg eltűnik és helyette a kellemes „blugy-blugyos” boxer-hang jön elő, persze ez is visszafogottan, mégis oly jól esik egy autóbuzi fülének. Megállapítottam: ha nekem ilyen autóm lenne, soha nem kapcsolnám be a rádiót, ez a hang annyira kellemes, hogy önmagában is élvezet. A motor ezerötszáz és négyezer-ötszáz fordulat/perc tartományban adja le a legnagyobb nyomatékát, jelesül 350 newtonmétert, ami elképesztő rugalmasságot jelent. Ez a motor minden felmenőjétől a jó tulajdonságokat örökölte. Kicsi, könnyű, lapos, kiegyensúlyozott, alacsony fordulaton dízeles jellegű nagy nyomatékkal, közepes fordulaton tipikus boxer a jellegzetes blugy-blugy hanggal és jó nagy erővel, magas fordulaton igazi sport Subaru. Arról meg már ne is beszéljünk, mit jelent az 50-50 százalékos négykerék-hajtás, hogy kanyarokban, rossz úton, nagy sebességnél is mennyire stabil marad az autó. És a fogyasztása is meglepően jó: nyolc liternél több gázolajat a legnagyobb dugóban sem kér, országúton pedig elmegy hat- hét literrel is, ami egy ekkora nagy autónál, pláne összkerék- hajtás mellett döbbenetesen jó eredmény.

További óda helyett egy kis érdekesség: a japánok azzal a féltéglával verik a mellkasukat, hogy a Subarué a világ legelső boxer dízel motorja. Ám ez nem igaz. Jöjjön egy kis történelem! Legelőször a Krupp gyártott négyhengeres boxer dízeleket a harmincas években, 1952-ben pedig a Tatra hozta ki a Tatraplan kétliteres, 42 lóerős prototípusát. Szintén 1952-ben kezdtek a Volkswagen mérnökei kísérletezni a boxer dízelesítésével. Bizony létezik dízel bogár, bár ma már csak egyetlen példányban, a stuttgarti VW múzeumban. Ennek 1,3-as motorja 25 lóerőt ad le 3100 fordulat/ percnél, valami elképesztő zaj és füst mellett, hozzá képest a korabeli traktorok motorja is luxuslimuzinba illett volna… Igen rövid idő alatt le is álltak a gyártásával… Úgyhogy valamiben mégiscsak elsők a japók. Valahogy így pontosítanám a bekezdés elején található állítást: a Subarué a világ legelső (TÖKÉLETESEN) HASZNÁLHATÓ boxer dízele.

És ami Magyarországon egyáltalán nem elhanyagolható kérdés, az árak: a Legacy Boxer Diesel olcsóbbik változata 7.590.000 forintba kerül, míg a csúcsváltozatért közel tíz milkát kell leszurkolni. Ez bizony így első blikkre nem tűnik túl kevésnek, ám ha a kategóriában hasonló dízel BMW-k, Saabok, satöbbik tizenmilliós árait nézzük, már nem is annyira sok. Az érdekesség kedvéért jegyzem meg, hogy a „legolcsóbb” benzines Legacy ára hétmillió, a legkisebb 1,5-ös benzines boxeres Imrezáé négymillió forint, de akinek nincs ennyi pénze sem, ám mégis subaruzni akar, az aprócska Justy-t már 2.840.000-ért hazaviheti.

(0 értékelés)
 

Megjelent A Mi Otthonunk júliusi száma

amio 201907 

Bővebben az Otthon rovatban

Média a médiában

02.ecs.mediacimlap02.fz.mediaringor ring01.kg.media01.orkeny.media04.mzmedia

A sajtót, a nyilvánosságot és a valódi sajtót egyre inkább háttérbe szorító közösségi platformokat vettük nagyító alá összeállításunkban. Mi a hír, mi a vélemény és hol szentség, azaz a hitelesség. Hihetünk-e még a médiának? Kinek, minek, hogyan, miért, mikor? Az újságnak, a tévének, a világhálónak, a közösségi oldalaknak? Erre kerestük a választ. A fotókra kattintva tallózhatnak cikkeink között.

Hányan olvasnak bennünket?

Oldalainkat 192 vendég böngészi

bav logo kicsi banner