Close

Messzer a szolnoki Repülőmúzeumban

Magyarországra érkezett a Messerschmitt Bf 109 vadászrepülőgép, azaz a Messzer. A Krakkói Repülőmúzeum repülőgépe 2020. március 15-ig látható a szolnoki RepTárban.

A magyar pilóták a keleti fronton és honi légvédelemben harcoltak a Messzerrel, mely a második világháború egyik legjobb vadászgépe volt. A háború után nem maradt használható példány Magyarországon, csak a lezuhant gépek egy-egy darabja vagy alkatrésze került elő az elmúlt évtizedekben.
Azt, hogy mit jelent ez a vadászrepülőgép a pilótáknak, Tobak Tibor hadnagy egykori Messzer pilóta írta le tökéletesen: „A 109-essel az ember tényleg madárnak érezhette magát”.
A Bf 109 típusú vadászgépet Németországban fejlesztették ki, majd a spanyol polgárháborútól egészen a második világháború végéig harcolt a szövetségesek ellen. A világ legeredményesebb vadász pilótája Erich Hartmann őrnagy 352 légigyőzelmét ezzel a típussal szerezte.
Érdekes, hogy a repülőgép nemzetközileg elfogadott típusjelzése Bf 109 (a Bayerische Flugzeugwerke után), azonban Magyarországon az eredeti dokumentumokban is Me 109-ként szerepel. A magyar pilóták és repülő műszakiak által egyaránt kedvelt repülőgép beceneve a „Messzer” volt, mely a tervező Willy Messerschmitt családnevéből származtatható.


A Magyar Királyi Honvéd Légierő fejlesztése során a Me 109-es típust tartották a legmegfelelőbb vadászrepülőgének, ezért Németország és Magyarország 1941.június 6-án repülőgép-gyártási egyezményt kötött. A győri Magyar Waggon és Gépgyár Rt. (MWG) megkapta a sárkányok gyártási licencét, majd hazánkba érkeztek az első Me 109D változatú példányok. A használt és rossz állapotú gépek nagyjavítását Bécsben végezték, majd a légierő használatba vette a Messzereket.
Kassa bombázása után hazánk belépett a második világháborúba. 1941-ben a FIAT Cr.42, majd 1942 nyarán a Reggiane 2000 típussal harcoltak a szovjetek ellen a magyar vadászpilóták. 1942. augusztus 20-án Horthy István főhadnagy balesete is rávilágított arra, hogy nincs megfelelő vadászgépe a fronton harcoló magyar pilótáknak, ezért 1942. október 10-én elkezdődött a magyarok átképzése Me 109F-re. Öt nap múlva már éles bevetéseket teljesítettek.
Közben Győrben megindult a gyártás, és az első magyar gépet 1942. december 30-án berepülték. Ez Me 109Ga-4 típusváltozat volt, majd az MWG áttért a G-6 széria gyártására. Ha lassú ütemben is, de ezzel elkezdődött a honi légvédelem vadászrepülő alegységeinek felszerelése ezzel a modern típussal.


A magyar Messzerek legnehezebb időszaka az úgynevezett amerikai szezon volt, amikor több száz repülőgép ellen kellett harcba szállniuk. 1944. április 3-tól rendszeresen támadta az Amerikai Légierő a magyar célpontokat és sok esetben 500-600 repülőgéppel kellett szembe szállnia a jó esetben 20-30 Me 109-esből álló magyar köteléknek. Ezekben a harcokban születtek olyan legendák, mint Lőrincz Mátyás szakaszvezető, aki három légi győzelmet aratott az egyik bevetésén.
A Messzerre is igaz, hogy jó fegyver a jó katona kezében félelmetes erőt képvisel. Szentgyörgyi Dezső zászlós, Molnár László hadnagy, vagy Tóth Lajos hadnagy, mind olyan katonák voltak, akik bizonyították, hogy a levegőben is létezik a magyar virtus. Hősiesen küzdöttek a Pumások jelmondata szerint: Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse.
A Krakkói Repülőmúzeum repülőgépét a regensburgi repülőgépgyárban készítették RQ+DS hívójellel. 1944. május 10-én vagy 11-én repülték be, majd nem sokkal később áthelyezték 2/JGr West alakulathoz a lengyelországi Jarowcébe, ahol a piros 3 jelzést festették rá. 1944. május 28-án Ernst Pleiness őrmester kényszerleszállást hajtott végre a géppel a Trzebun tóra. A pilóta meghalt. Nem sokkal később a holttestét kiemelték, a roncs pedig 55 évig pihent a tó fenekén. 1999-ben kiemelték és a Lengyel Sasok Alapítvány restaurálta.
A Krakkói Lengyel Repülési Múzeum és a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2017-ben kötött együttműködési megállapodást azzal a céllal, hogy a kölcsönös baráti kapcsolatokat erősítsék a két múzeum között, és hogy tudatosan támogassák a kultúra, turizmus és az oktatás területén az együttműködést.


A kiállítás megnyitóját megtisztelte jelenlétével Frankó Endre nyugállományú repülő főhadnagy, a legendás Puma Század Messerschmitt pilótája.
Szolnoki RepTár,        fotó: Bognár Mária

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top