Ring Magazin

Péntek, 2018. Október 19.
Szöveg mérete
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap Életmód
TÁPLÁLKOZÁS

Meglepő, de cseppet sem mulatságos!

Meglepő, de cseppet sem mulatságos!

Kedvenc édességünknek járt most utána a Ma is tanultam valamit blog. Az M&M-s cikkéből több meglepő dolog is kiderült!

Sokáig olyan kérdés volt, mint a tyúk és a tojás esete...melyik volt előbb, a Smarties vagy az M&M's? Kiderült, hogy Forrest Mars, a Mars élelmiszeripari óriás alapítójának fia tulajdonképpen a Smartiesről koppintotta a csokigolyók ötletét.

A M&M's mégis óriási sikert aratott, és nem csak a gyerekek körében. A második világháború alatt gyakorlatilag a teljes készlet egyből a frontra ment, mert ez volt az egyetlen olyan édesség, ami nem olvadt el a katonák zsebében.

A legizgalmasabb tény, amit megtudtunk, hogy miért nem gyártottak sokáig piros M&M's-et:

Az M&M's a világ egyik legismertebb édessége, annak ellenére, hogy Amerikán kívül egészen a 80-as évekig nem terjesztették. A kemény cukormázzal bevont tejcsoki bogyót Forrest Mars, a Mars élelmiszeripari óriás alapítójának fia találta ki 1941-ben - vagyis hát az túlzás, hogy kitalálta, valójában egy az egyben lemásolta a brit Smartiest, amivel a harmincas évek végén találkozott Európában. Ennek ellenére az új édességet szerényen önmagáról nevezte el, legalábbis félig: a névben az egyik M a Mars családot jelenti, a másik pedig a Murrie családot, akik akkoriban a nagy rivális Hershey csokigyárat vitték, és eleinte közösen gyártották a csokigolyót.

Az M&M's óriási siker lett a második világháborúban harcoló amerikai katonák között - ez volt ugyanis az egyetlen édesség, ami az észak-afrikai vagy csendes-óceáni hadszínterek hőségében sem olvadt gusztustalan masszává az ember zsebében vagy hátizsákjában. Az első években gyakorlatilag a teljes készlet egyből a frontra ment a gyárból, aztán a háború után a siker már borítékolható volt a gyerekek körében is. A klasszikus tejcsokis mellé bemutatkozott a mogyorós, a mandulás, meg az összes többi ízvariáció, és beindult a különféle színű csokigolyókat más-más jellemvonásokkal megszemélyesítő reklámkampány.

Aztán 1976-ban, egyik napról a másikra a piros M&M's eltűnt az édességes csomagokból, annak ellenére, hogy a reklámokban ő volt a központi és legnépszerűbb figura. Egészen 1987-ig nem is gyártották.

Az évtizedes szünet hátterében egy ételszínezék áll, Európában E123, Amerikában Red No. 2 a neve. Annak idején nagyon népszerű adalékanyag volt, főleg édességek és üdítőitalok gyártásánál használták. 1970-ben aztán egy orosz tudományos kutatás kimutatta, hogy a kísérleti patkányok 26%-ánál az ételszínezék rákot okoz. Bár a kísérlet nem volt túl magas színvonalú (mindössze 50 kísérleti alany volt, kontrollcsoport nélkül, és 33 hónapon keresztül kaptak óriási adagokat a vizsgált anyagból), a Red No. 2-ből az élelmiszeripar óriási mennyiséget használt, ezért a kutatók és élelmiszerbiztonsági szervek eléggé rápörögtek a témára. Kísérlet kísérletet követett, de egyértelmű bizonyítékot egyik sem tudott felmutatni.

1975-ben végül az amerikai élelmiszerfelügyelet, az FDA megelégelte a dolgot, és maga végzett el egy óriási vizsgálatot. Ha az oroszok kutatására azt mondtuk, nem volt magas színvonalú, hát, ennek a színvonala a Mariana-árok mélységeit súrolta. A kutatócsoport többször lecserélődött menetközben, az újak önkényesen válogattak az addigi eredményekből, hogy mire építenek, és mit hagynak figyelmen kívül. Visszaemlékezések szerint előfordult, hogy összekeverték a kísérleti egereket a kontrollcsoporttal, de az is, hogy ha elpusztult egy állat, a tetemet egyszerűen otthagyták rothadni a többiek között a ketrecben. Akárhogy is, a kísérlet eredménye az volt, hogy a Red No. 2 nem veszélyes.

Ez azonban már késő volt. A bulvársajtó felkapta a témát, és hosszan csámcsogott a kutatások egymásnak ellentmondó adatain, az összevissza beszélő tudósokon, az olvasók pedig már akkor is vevők voltak a pánikkeltésre, a “gonosz élelmiszeripar megmérgezi a gyerekeinket” narratívára. Hiába hozták ki végül konszenzusos eredménynek a tudósok, hogy napi 7500 doboz Red No. 2-vel színezett üdítőt kellene elfogyasztani ahhoz, hogy valóban veszélyes legyen az ételfesték, az FDA a közvélemény nyomására betiltotta a használatát.

Ha most nagy összegben fogadna arra, hogy a piros M&M's cukormázát is Red No. 2-vel festették, ne tegye. Soha egyetlen grammot nem használtak a gyártásakor belőle. A piros csokibogyó egy másik adalékanyagnak, a Red No. 40-nek (az európai rendszerben E129) köszönhette a színét. Az összamerikai hisztériát viszont ez nem hatotta meg, a látványosan és természetellenesen piros édességek lettek az első számú közellenség. A Mars vezetősége pedig úgy döntött, nem kockáztat, nem próbálja megmagyarázni a fogyasztóknak, hogy ez a piros nem az a piros, inkább kivonja a forgalomból, és lecseréli narancssárgára.

Kilenc év telt el, a pirospara alábbhagyott, és átvette a helyét a nosztalgia: az embereknek elkezdett hiányozni a boldog békeidők piros csokibogyója. 1985-ben megalakult a Piros M&M's Visszaállításáért és Megőrzéséért Társaság, és elkezdett lobbizni a piros cukorkáért. A bulvársajtó, ami egy évtizeddel korábban aktívan részt vett a piros cukormáz eltüntetésében, újra jó sztorit szimatolt, és országos ügyet csinált a kezdeményezésből. A Mars pedig befogta a szelet a marketinges vitorlába, és 1987 karácsonyán óriási csinnadrattával, elsöprő reklámkampánnyal vezette be újra a piros csokigolyót a piacra. A nép pedig vette - stílszerűen -, mint a cukrot. Az új piros színt egyébként ugyanazzal a Red No. 40-nel keverték ki, mint a régit.

A Red No. 2 egyébként a mai napig tiltólistán van Amerikában. Európában legális a használata. Viszont közben több európai országban a Red No. 40 volt tiltólistán évekig, de a közös EU-s szabályozás óta újra használható.

A csokigolyók színének története tavaly érkezett új fejezethez, amikor a Mars bejelentette, hogy az összes édességükben felhagynak a mesterséges színezőanyagok használatával. Az indoklás: ugyan a tudományos vizsgálatok szerint ezek a szintetikus anyagok tökéletesen biztonságosak, a felmérések szerint a vásárlók egyre jobban félnek tőlük, és a trendre reagálni kell, ha nem akarnak lemaradni a versenyben.

Forrás: NoSalty Gasztro, 2017. május

Mentés

Mentés

 
ÉLETMÓD

Békabőr váladékában találtak vírus- és baktériumölő molekulákat

Békabőr váladékában találtak vírus- és baktériumölő molekulákat

Egy Dél-Indiában élő, teniszlabdányi, tarka béka bőrváladékában találtak vírusokat és baktériumokat elpuszt&iac...

OTTHON

A lakásunk legkisebb őrzője – itt az új FIBARO Door/Windos Sensor 2

A lakásunk legkisebb őrzője – itt az új FIBARO Door/Windos Sensor 2

Tamás hosszú hétvégére megy, de szeretné, hogy a lakása biztonságban legyen, amíg ő távol van. Tamara szeret úgy haza&...

ÉLETMÓD

Tonhalas, kapribogyós saláta

Tonhalas, kapribogyós saláta

Hozzávalók 2 személy részére:
- 2-3 marék vegyes salátamix
- 1 citrom leve
- 2 evőkanál olívaolaj
- 10-15 szemkapribogyó
- 2 főtt ...

EGÉSZSÉG

Egészséges reggelik tavaszra

Egészséges reggelik tavaszra

Amikor a tavaszi napsugarak fénnyel borítják be a reggelünket, a téli egyhangúság után valami finom, tápláló, de eg&eacu...

ÉLETMÓD

Speciality kávékülönlegességek a NESPRESSO-tól

Speciality kávékülönlegességek a NESPRESSO-tól

Az új Nespresso Explorations Limited Edition kollekció minden tagja izgalmas titkokat rejt. A sorozat első kiadásában a márka Laosz és Kenya ritkas&aacut...

ÉLETMÓD

Sült camembert kelbimbóval, naranccsal, málnával

Sült camembert kelbimbóval, naranccsal, málnával

Hozzávalók 2 személy részére:

- 1 camembert sajt
- 2 marék kelbimbó
- 1 narancs
- 1 marék málna
- 2 ek narancslé
- 1 ek olív...

ÉLETMÓD

Bébispenót juhtúróval

Bébispenót juhtúróval

Hozzávalók 2 személy részére:

- 2-3 nagy marék bébispenót
- 8-9 szem retek
- fél kígyóuborka
- 4-5 levél medvehagym...

OTTHON

Terjeszkedjünk fölfelé!

Terjeszkedjünk fölfelé!

A többszintes házak, lakások szintjeit a legtöbb esetben zárt lépcsőházzal és ezáltal egy rejtőzködő lépcsővel kötj&uum...

OTTHON

Idén hőszigetelünk!

Idén hőszigetelünk!

Magas rezsiköltség, hideg falak, penészes sarkok, rossz hőérzet és számos más okunk is lehet a hőszigetelésre. Egy azonban biztos: komoly d&o...

SZABADIDŐ

Élmények útján

Élmények útján


Európában egyedülálló muzeális vasúti járműparkot üzemeltet a MÁV Nosztalgia Kft.. Az 1992-ben alakult vállalat a MÁ...

OTTHON

Új utakon a FAKRO

Új utakon a FAKRO

A FAKRO tavaly elérte az egymilliárd forintos forgalmat, idén pedig a tetőtéri ablakok, padláslépcsők, fénycsatornák és felülvi...

ÉLETMÓD

Az antibiotikum tartós szedése a bélrák előfutárának tekintett sejtszaporulatot idézhet elő

Az antibiotikum tartós szedése a bélrák előfutárának tekintett sejtszaporulatot idézhet elő

A hosszú időn át antibiotikumot szedőknél nagyobb eséllyel alakulnak ki a bélrák előfutárának tekintett sejtszaporulatok egy új kuta...

Oldal 10 / 146

Migráció-szürreál

Rab Irén a göttingeni egyetem finnugor tanszékének lektoraként Németországban élte a magyarok megszokott, rendszeres külföldi életét az egyetem, a könyvtár, az uszoda és az általa alapított helyi „magyar klub” remekül szervezett kulturális rendezvényei között. Élte dolgos hétköznapjait és a kedves egyetemi város mindennapi életét, kerékpározott, kutyát sétáltatott, szívesen társalgott a szomszédokkal...
De egy napon hirtelen valami megváltozott, a szavak és mondatok a göttingeni polgárok szájában mintha szögletessé váltak volna ( a magyarral szemben ) és bár maradt a szokvány mosoly, mégis növekedett a távolság közte és a város lakói között. Valami nem stimmelt (es stimmt aber nicht!) a kedélyes egyetemi város és a kínjukban kerítést építő magyarok helyi képviselője, vagyis önmaga (Rab Irén) között...
Egy lebilincselő könyv, Európa változásairól, tényekkel és humorral, Rab Irén: Helyzet van című kötete

A RING arca

Hogyan indult, hova jutott el, s melyek a legfontosabb értékei?

Tisztelt Olvasóink! Kedves Barátaim!

A ringmagazin.hu értékelvű közéleti, gazdasági, kulturális portál fejlesztésén gondolkozva, fontosnak tartok egy rövid visszapillantást, annak a tisztázását, hogy honnan indultunk, hova jutottunk el és melyek azok az értékek, amelyeket a jövőben is meg kell őriznünk. Szükségesnek tartom ezt abból a megfontolásból is, hogy másoknak is lehetőséget adjak a véleményeik, javaslataik elmondására.

A teljes cikk itt olvasható! 

Megjelent A Mi Otthonunk októberi száma

cimlap 2018okt 

Bővebben az Otthon rovatban

Média a médiában

02.ecs.mediacimlap02.fz.mediaringor ring01.kg.media01.orkeny.media04.mzmedia

A sajtót, a nyilvánosságot és a valódi sajtót egyre inkább háttérbe szorító közösségi platformokat vettük nagyító alá összeállításunkban. Mi a hír, mi a vélemény és hol szentség, azaz a hitelesség. Hihetünk-e még a médiának? Kinek, minek, hogyan, miért, mikor? Az újságnak, a tévének, a világhálónak, a közösségi oldalaknak? Erre kerestük a választ. A fotókra kattintva tallózhatnak cikkeink között.

Hányan olvasnak bennünket?

Oldalainkat 799 vendég böngészi

bav logo kicsi banner