Ring Magazin

Hétfô, 2017. Október 23.
Szöveg mérete
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap Kultúra KULTÚRA Agymanók - a film, amitől eldobod az agyad

Agymanók - a film, amitől eldobod az agyad

E-mail Nyomtatás PDF

Számomra mérföldkövet jelent a Pixar studió Agymanók (Inside Out) című 2015-ös animációs filmje. Zseniális, szórakoztató, élményt nyújt, ezen túl az élet dolgainak tudományos és lélektani oldalát is másként láthatjuk általa, mint eddig. Tele van apró de kulcsfontosságú jelenetekkel, nincsenek fölösleges mondatok, viszont rejtett tartalmak bőven akadnak. Többször nézendő, imádnivaló, és tényleg minden korosztály számára ajánlott.

 

Az alaphelyzet

 

rich_insideout_footer_33eb9119.jpeg

Anger - Disgust - Joy - Fear és Sadness

 

Az alaptörténetben egy tizenegy éves kislány, Riley a szüleivel boldogan él Minnesotában, szabad idejében jéghokizik, játszik a barátaival. Egyik nap váratlanul elköltöznek San Franciscóba, ahol a kislány életében minden megváltozik.

 

A történet érdekesebb része Riley fejében játszódik, ahol öt manó felel egy-egy érzésért. Ezek a manók működtetik gazdájukat, általuk reagál az egyes helyzetekre, védelmezik őt - pl. Disgust (Undor) megvédi őt a mérgezésektől (szociális értelemben is), Fear (Majré) pedig segít neki elkerülni a baleseteket.

 

Az első és egyben vezér manó, Joy (Derű), már Riley születésekor létrejön. Ő a hozzánk szóló narrátor, és a domináns manó - Riley legtöbb emléke boldog. De a többiek is beleavatkozhatnak az eseményekbe, ezért izgalmasan váltakoznak Riley reakciói, aki arra is képessé válik, hogy több szemszögból vizsgálja a dolgokat. A manók egy sci-fi jellegű központban vannak, amit “Fej-hadiszállásnak” (vagy akár főhadiszállásnak - az angol változatban Headquarters) hívnak, és itt egy modern irányítópult köré gyűlve teszik meg lépéseiket. Minden cselekedetük rögzítésre kerül egy-egy “kirstálygömbben”, amelyek maguk az emlékek. Ránézésre egy összeszokott csapatot látunk, ahol mindenki tudja, mi a dolga, egészen az ominózus költözésig, amikor minden felborul.

 

2000

Emlékeket őrző gömbök a Fej-hadiszálláson

 

A szigetek

 

Riley életében vannak kiemelkedően fontos emlékek, melyekből szigeteket épít fel a tudatában - például a család, barátok vagy a hoki - és ezek alkotják a személyiségét. Minden sziget akkor aktivizálódik, amikor Riley éppen olyat tesz, ami annak megfelelő. Vagyis, ahogy a filmben mondják, “ezek a személyiség-szigetek teszik Rileyt Rileyvá”.

 

image_c9366095.png
Goofball Island (Dilibogyó) - Joy kedvenc szigete, és egyben Riley játékos, kreatív oldala

 

A “modern kis herceg”

 

Az Agymanók számomra bizonyos értelemben véve egy modern kis herceg. Egyrészt mert másként magyarázza el a dolgokat, mint ahogy megszoktuk, emellett útmutatóként szolgálhat az életben. Kalandos és minden korosztályt megszólít. A történet persze egészen más. Hangulatában könnyedebb, dinamikusabb, a végkimenetel pozitív. Csordultig tele van ötletekkel, jó poénokkal, miközben pszichedelikus mélységekbe sodor. Eljuthatunk olyan területekre, melyek az élet különböző részleteire terjednek ki - hasonlóan, mint a kis herceg a bolygóközi utazása során. A tudat olyan mély bugyraiba, mint az Imagination Land (Fantázia ország), vagy a Long Term Memory (Hosszútávú memória). Az utóbbi egy labirintus szerkezetű térség, ami engem felülnézetből az agy formájára emlékeztet.

 

latest

Long Term Memory (Hosszútávú memória)

 

A képzelt barát

 

Egy váratlan fordulat során Joy kezéből kikerül az irányítás, és Sadness (Bánat) társaságában kalandos út elé állnak. Ekkor találkoznak Bing Bonggal, Riley képzelt barátjával, akivel még kisgyerek korában játszott. Egy ilyen barát nem is hiányozhat egy kreatív gyermeki elme tudatából, akinek nincs testvére, vagy állandó játszópajtása, viszont annál gazdagabb a fantáziája.

latest

Bing Bong, a képzelt barát

 

Bing Bong egy elefánt fejű, vattacukor testű és macskafarkú hibrid lény, aki delfinhangot utánoz és cukorkákat könnyezik. Rileynak van egy kis taligája, amit kisgyerek korában együtt használtak. Ez a taliga később megmarad Riley emlékezetében, ahol nagy hasznát veszik. Bing Bong a történet során igazi hőssé válik.

 

Az absztraháló terem

 

Bing Bong elég jól kiismeri magát a Fej-hadiszálláson kívüli mélyebb területeken, és azt javasolja Joynak és Sadnessnek, hogy vágják le az utat, ha időben vissza akarnak térni oda. A  rövidebb út vagyis “shortcut” egy látszólag üres termen át vezet. Az ajtóra ki van írva hogy “Danger” (veszély), amit Bing Bong furcsamód rövid útnak értelmez. Ezen az ajtón belépve az “Abstract Thought”, vagyis az elvont gondolatok színterére érkezünk. Sadness, aki olvasott erről a helyről egy kézikönyvben, inkább az elkerülő utat választaná, de Joy ragaszkodik ehhez, mert fél, hogy kifutnak az időből. Így aztán Bing Bonggal együtt mind a hárman bemerészkednek, majd miután bezárul mögöttük az ajtó, váratlanul elemeikre bomlanak a Picasso stíluson át a nonfiguratívig, és kis híján bent rekednek.

 

maxresdefault.jpg

A “Picasso fázis”

 

Na de mi is történt ebben a teremben? Miután belépnek, egy vágás következik Rileyra, aki egyedül ebédel az iskolában. Eközben a fejében az absztrakt terem bejáratánál láthatunk két munkást, akik arról beszélgetnek, hogy Rileynak ma fel kell dolgoznia egy új, elvont érzést, ami nem más, mint a magány. Ezután bezárják a termet, és aktivizálják.

 

Riley első napja az új iskolában

 

F. Scott Fitzgerald amerikai író egyszer azt monda: az elsőosztályú intelligencia próbatétele, hogy képes-e egyidejűleg megtartani két ellentétes képzetet az elmében, miközben megőrzi funkcionalitását.

 

Néhány külföldi cikkben olvastam, hogy ilyenkor az emberi agy egy kihívással áll szemben, és erre reagálva időnként különös módszereket alkalmaz. Miközben a légzést, mozgást, és alap funkciókat látja el, az összetettebb események feldolgozása során megpróbál magának energiát spórolni, hogy hatékonyabb legyen. Egyfajta dichotómiát (kettősséget) képez, hogy leegyszerűsítse a dolgokat: hideg-meleg, jó-rossz, barát-ellenség, stb. A leírásban ezt a jelenséget “mental shortcut”-ként említik, vagyis ez maga az elme rövidített útja.

 

Riley fejében ebben a teremben kerülnek feldolgozásra az összetettebb, elvontabb események, ahol az elméje absztrachálja, vagyis elemeire bontja őket. Szerintem az Abstract Through így tehát egy mentális értelemben vett rövidített utat is jelent (de az is lehet, hogy ez már csak az én “agymanóim” szüleménye). Egyébként maga Fitzgerald is Minnesotából származik, ugyanúgy, mint Riley.

 

A design és a színek

 

Pete Docter (a rendező és író) elmondása szerint Joy design alapja a csillag forma volt, Sadnessé pedig egy könnycsepp. Az absztrakt teremben, amikor elérik a nonfiguratív állapotot, ezt a két formát veszik fel. Tehát saját egyszerű állapotukhoz térnek vissza.

inside-out.jpg

 

 

Alapvetően mind az öt agymanó monokróm - Joy sárgás-narancs, Anger piros, Disgust zöld, Fear lila, Sadness kék. A “feeling blue” “(kéken érezni) kifejezést az angolban arra mondják, amikor valaki nagyon szomorú vagy depressziós. Ezt a színt és érzést képviseli Sadness. Viszont Joynak is kék haja van! A kék és narancs színek egy hideg-meleg komplementer párt alkotnak. Az Itten (vagy eredetileg Goethe) féle színkör alapján ezek a színek egymással szemben helyezkednek el. A komplementer színek sajátossága, hogy összekombinálva harmonizálnak.

 

Hasonló a helyzet az egyes dichotómiáknál is, melyeket az életben találhatunk: férfi-nő, jobb-bal, szabadság-kötöttség, stb. Ha elnyomjuk az egyiket a másikkal szemben, az konfliktust okozhat, de együtt alkalmazva nagyszerű eredményt érhetnek el.

 

Plutchik-wheel.svg_-1913x1940.jpg

Robert Plutchik “az érzelmek kereke”

 

A filmet a Goethe színkörhöz hasonló ábra inspirálta: Robert Plutchik amerikai pszichológus “az érzelmek kereke” című ábrája. Ez az ábra nyolc különböző alap érzelmet épít fel egy színkörre, mely érzelmek egy-egy ellentétpárba állíthatók: az öröm és a szomorúság, a harag és a félelem, a bizalom és a undor, a várakozás és a meglepetés.  Ebből születtek meg a manók.

 

Lélektan

 

inside-out-d335_37acs.pub16.152.jpg

 

Amíg Joy és Sadness az irányító pultba próbálnak visszatérni, az ott maradt manóknak kell tartani a frontot. A vezér nélkül maradt alkalmazottak között a domináns Anger veszi kézbe a dolgokat. Anger számomra a legkomikusabb figura: egy kis piros kocka forma, aki újságot olvas, inget, nyakkendőt visel, és amikor bedühödik, lángra kap a feje. Aranyos és egyben méregzsák, aki tele van jó megjegyzésekkel. Összetettségére pedig újabb példa, hogy igen fontos számára az igazságos bánásmód. (Riley apukájának fejében érdekes módon a harag-manó a domináns.)

 

A manók Rileyval együtt fejlődnek és maguk is egy önismereti úton mennek végig. Jóval összetettebbek, mint ahogy azt az elején gondolnánk. Sadness közvetlenül Joy után jön létre, majd őket követik a többiek. Amikor az öröm és a bánat manói egy időre mélyebb területekre utaznak, mind az öt manó kilép a komfortzónájából. Bizonyos helyzetekben pedig csak a megfelelő manók tudnak helyes érzelmekkel hatni Rileyra.

A film nagyon szépen vetíti elénk a a gondolatok és érzelmek váltakozását, szükségletüket, hiányukat, a jellegükből fakadó ellentéteket és az összefogást - miközben szigeteink jövője függ ezen a köteléken.

 

latest

 

Írta: Varga Zita

 

Források:

 

IMDb - Inside Out

Lisa Earle McLeod - The Mental Shortcut That Dumbs Down Your Mind

Carolyn Gregoire - This Common Mental Shortcut Can Lead To Bad Decision-Making

Pixar wiki - Abstract Thought

How 'Inside Out' Explains The Science Of Memory

 


(5 értékelés)
 

AMIO logo 

Csokoládé

A csokoládé - szenvedély. Szenvedély fogyasztani. Szenvedély készíteni. Szenvedély árulni is. Pelle Csilla szenvedélyből és szenvedéllyel nyitotta meg kis üzletét 14 évvel ezelőtt Szentendrén, a belvárosban. Az Édeni Édességek Boltja, ahol mindenből árad a csokiillat és a harmónia, 2017-ben másodszor nyerte el az Év üzlete rangos díjat. Gratulálunk! A tulajdonos legújabb büszkeségei a most érkezett, világhírűvé lett MAGYAR csokoládék (képeinken)

logo negyzetes goourmet