Ring Magazin

Szerda, 2017. November 22.
Szöveg mérete
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap

Sportoló mamák, sportos babák!

E-mail Nyomtatás PDF

Miért jó sportos kismamának lenni?

sportos kismama ok

Miután bebizonyosodik a terhesség, sok kismama inkább felhagy a korábban rendszeresen végzett testmozgással. Valójában szabad, sőt javasolt is a várandósság hónapjaiban sportolni, hiszen a fizikai aktivitásnak számos előnye van baba és mama számára egyaránt. A biztonságos testmozgáshoz Németh Vivien, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája ad tanácsokat.

Sportos kismama, egészségesebb gyermek
A Kansasi Orvostudományi Egyetem kutatása szerint, a várandósság ideje alatt már napi 30 perc közepes intenzitású testmozgással is sokat tehet születendő gyermeke egészségéért. Az kutatásban a rendszeresen edző kismamák adatait összehasonlítva, a terhességük alatt kevésbé aktív kismamákkal úgy találták, hogy az első csoportban született gyermekeknél kimutatható a mozgás pozitív hatása. A gyermekek jobban reagáltak a stressz-hatásokra, az idegrendszer állapotát felmérő vizsgálatokon is jobban teljesítettek. A terhesség alatti mozgás hosszútávon is megtérül majd, az aktív kismamák gyermekeinél várhatóan kisebb lesz a szív- és érrendszeri megbetegedések esélye.

Mozgással, a terhességgel járó panaszok ellen
A rendszeres testmozgás a kismamák számára is javasolható, sőt számos előnnyel jár. Többek között magasabb energiaszintet, nagyobb stressz-tűrést ad. Segít a kiegyensúlyozott lelkiállapot fenntartásában, amire valljuk be egyre nagyobb szükség lesz a várandósság előrehaladtával. Mozgással megelőzhető a túlzott súlygyarapodás, a puffadás és a székrekedés. Hozzásegít a szülés utáni gyorsabb regenerációhoz is.  Javítja a vérkeringést, csökkenti a visszerek kialakulásának esélyét. A torna erősíti az izmokat, ami segít a hátfájás leküzdésében is. Természetesen áldott állapotban nagyon fontos a megfelelően összeállított és végrehajtott edzésterv, ezért ha valaki edzeni szeretne, feltétlenül kérje szakképzett mozgásterapeuta segítségét.

Mire kell fokozottan odafigyelni az edzéseken?
Mindig érdemes tisztában lenni azzal, hogy mit szeretnénk elérni. Egy várandós kismama esetében nem az erőnlét fokozása, nem a fogyás vagy a teljesítmény növelése a cél, hanem a fittség, a jó közérzet elérése és megtartása. Ezért fontos, hogy a testedzések közben odafigyeljünk a következőkre:
Várandós vizsgálatok régen és most
Tudta, hogy a várandóssági vizsgálatok alapját is képező ultrahang-vizsgálatot valójában a haditechnika ihlette? Vagy, hogy a modern terhességi diagnosztikai módszerek előtt még a magzatra káros röntgent alkalmazták? Honnan indult és hova fejlődött a prenatális diagnosztika? Melyek a legújabb vizsgálati módszerek?

joga ok

tippek ok

    A szívritmus sose lépje át a 140-et, amelyet gondosan mérni kell az edzés alatt. Erre a célra már sok helyen kaphatók pulzusmérő órák.
    A testhőmérséklet soha ne emelkedjen túlzottan, ne hevüljünk ki. Nem szabad „túlöltözni” és kerülni kell a meleg, levegőtlen helyeket. Ezért is jó választás például a sportolásra egy konditerem, ahol mindig állandó a hőmérséklet.
    Mindig alaposan melegítsünk be, és nagyon fontos lenyújtani az edzés végén, a sérülések elkerülése érdekében.
    Soha ne terheljünk túl magunkat, maradjunk a komfortzónánkban.
    Igyunk elegendő vizet, edzés közben legyen nálunk legalább fél liter.
    Gondoskodjunk jól szellőző, kényelmes cipőről, ruházatról.
    A második trimeszterben a súlypont kezd eltolódni, ezért, ha a pocak növekszik, különösen figyelni kell arra, hogy ne veszítsük el az egyensúlyunkat.
    Az edzés lehetőleg szakember felügyelete mellett történjen, hiszen ő az, aki segíteni tud a kismamának, ha bármilyen támogatásra, tanácsra, segítségre van szüksége.

30het ok

vizes ok

Mennyi edzés javasolt egy kismamának?
Az edzésterv, a megfelelő terhelés, a gyakorlatok típusának összeállításánál mindig figyelni kell arra, hogy a kismama terhesség előtt mennyire volt aktív – tanácsolja Németh Vivien, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája. Fontos, hogy az edzésterv összeállítását mindig előzze meg állapotfelmérés! Ha még sohasem edzett, akkor feltétlenül kérje ki mozgásterapeuta tanácsát. Ha a teherbe esés előtt is aktívan sportolt, akkor ezt a tevékenységet mérsékelt intenzitással lehet folytathatni, de ebben az esetben is fontos hogy szakértő koordinálja a mozgást, hiszen a babavárás időszaka fokozott odafigyelést igénylő állapot a sportolás szempontjából is.

Forrás: Életmód Orvosi Központ 2017. március

Mentés


(1 értékelés)