Az összeolvadás állapotában lévő törpegalaxis-csoportokat észleltek amerikai kutatók

Forrás: Sloan Digital Sky Survey / sciencedaily.com

Amerikai kutatók törpegalaxisok hét különböző csoportját fedezték fel, amelyek épp az összeolvadás és nagyobb galaxissá válás kezdeti állapotában vannak. Ilyen nagyobb galaxisok a spirálgalaxisok, mint amilyen a Tejútrendszer is.

A csillagok és gáz alkotta törpegalaxisokról, amelyek százszor vagy akár ezerszer kisebbek, mint a Tejútrendszer, a kutatók úgy vélik, hogy a masszív galaxisok építőelemei. Egészen eddig azonban nem találtak bizonyítékot az összeolvadó törpegalaxisokra – írja a Science Daily tudományos hírportál.
A Sloan Digital Sky Survey égboltfelmérési projekt adatai és több optikai teleszkóp segítségével fedezett fel egy kutatócsoport hét törpegalaxis-csoportot, melyek éppen az összeolvadás és a nagyobb galaxissá válás kezdeti állapotában vannak. A felfedezés bizonyítja, hogy a kifejlett galaxisok, amelyek ma láthatóak az univerzumban, több milliárd éve kisebb galaxisok egybeolvadásával alakultak ki.
„Tudjuk, hogy egy nagy galaxis létrejöttéhez az univerzumnak sok kisebb galaxist kell összehoznia. Első alkalommal találtunk példát ennek a folyamatnak az első lépésére: törpegalaxisok egész populációjára, amelyek összekapcsolódnak egy közös környezetben” – fogalmazott Sabrina Stierwalt, a Nemzeti Rádióasztronómiai Obszervatórium (NRAO) és a charlottesville-i Virginiai Egyetem csillagásza.
Stierwalt és csapata az SDSS adatainak alapos átvizsgálásával kezdte a munkát, egymásra kölcsönösen ható törpegalaxispárok után kutatva. Ezután a felvételeken olyan párokat kerestek, amelyek hasonló galaxisok még nagyobb csoportosulásának részét képezhetik.
Ezután a chilei Magellán teleszkóp, az új-mexikói Apache Point Obszervatórium és a hawaii Gemini teleszkóp használatával megerősítették a feltételezést, miszerint a galaxiscsoportok, amelyek látszólag ugyanazon a látótengelyen találhatók, nagyjából ugyanolyan távolságra vannak a Földtől. Ez alapján feltételezhető, hogy gravitációs erő is összekapcsolja őket.
A régóta kutatott, „apró” galaxisok felfedezéséről a Nature Astronomy című szaklapban számoltak be a tudósok.
„Reméljük, hogy felfedezésünk segíti a törpegalaxisok csoportjainak jövőbeli tanulmányozását és segít betekintést nyerni az olyan galaxisok kialakulásába, mint a Tejútrendszer” – fejtette ki Stierwalt.

MTI