Szupermasszív fekete lyukakat rejthetnek a nagyobb galaxisok

Forrás: independent.co.uk

Nagyméretű fekete lyukak rejtőzhetnek kozmikus hátsó udvarunkban, ködfüggönyök mögött – állítják kutatók.

Csillagászok bizonyítékot találtak szupermasszív fekete lyukak létezésére, amik két galaktikus szomszédunk középpontjaiban találhatók.
Mind a két esetben a hatalmas fekete lyukak el voltak rejtve gáz és csillagfelhők mögé. Tudósok most úgy vélik, hogy a legtöbb nagy galaxisnak van szupermasszív fekete lyuk a magjában, de sok rejtve van közülük.
Egyik, az NGC 1448-as elnevezésű galaxis, „csak” 38 millió fényévre van saját csillagtestünktől, a Tejúttól. A másik az IC 3639, 170 millió fényévvel odébb van. Mind a kettő „aktív” galaxisnak minősül, amik intenzív sugárzást bocsátanak ki.
De még mindig túlságosan távoliak, hogy bármilyen fenyegetést jelentsenek a Földre.
A fekete lyukak helyek ahol a gravitáció olyan erős, hogy csapdába ejti a fényt és torzítja a téridőt. Csak a beléjük áramló tárgyak sugárzásából fedezhetők fel.
A rejtett fekete lyukakat a NASA NuSTAR űrteleszkópja fedte fel, amelyet arra terveztek, hogy a röntgensugarakat észlelje.
Brit kutatók a Durhami és Southamptoni egyetemekről a NuSTAR adatai alapján végeztek el elemzéseket.
„Ezek a fekete lyukak viszonylag közel vannak a Tejúthoz, de rejtve maradtak előttünk mostanáig. Olyanok mint a szörnyek amik az ágyad alatt rejtőznek. Minapi felfedezésük bizonyára felteszi a kérdést, hogy hány szupermasszív fekete lyukat mulasztunk el még mindig, még a közeli univerzumunkban is” – mondta el Ady Annuar csillagász, a Durhami egyetem kutatója.
„Izgalmas a NuSTAR energiáját arra használni, hogy fontos, egyedi információt szerezzünk ezekről a szörnyekről, még ha a kozmikus hátsó udvarunkban vannak is, ahol részletesen tudjuk tanulmányozni őket” – tette hozzá Daniel Stern, a NuSTAR projekt kutatója, a NASA bolygókutató részlege, a Jet Propulsion Laboratory csillagásza.