Close

Állandó biztonság: a 4MATIC összkerékhajtás

Nagyszerű 4×4 télire

Budapest – Ha télies viszonyok között kell fokozni a mobilitást, elsőként az összkerékhajtás jön szóba. A csúcsra vezető úton különösen meggyőző a Mercedes-Benz állandó, elektronikusan szabályozott 4×4-es rendszere – a 4MATIC. Havas vagy jeges úton lenyűgöző e hajtáskoncepció teljesítménye. Nagy vonóerő-tartalék, kimagasló menetstabilitás, a lehető legmagasabb fokú biztonság és rendkívüli komfort tartozik a legfontosabb előnyei közé.
Ám a 4MATIC nem egyszerűen 4MATIC. A felhasználási profiltól függően testre szabott rendszereket alkalmaz a Mercedes-Benz: az új M-osztály 4MATIC-ja nemcsak a kiépített utakon nyújt magabiztos és biztonságos hajtást, hanem kiválóan megállja a helyét terepen is. Az E-osztályban viszont olyan rendszer van, amely közúton fejti ki a lehető legnagyobb teljesítményt. Télidőben alapvetően mindegyik 4MATIC-modellre érvényes, hogy a rendszer csak annyira képes jól dolgozni, amennyire a jármű és az altalaj kapcsolata megengedi. Ezért ezeken is elengedhetetlen a megfelelő téli gumiabroncs.

A kimagasló biztonság, illetve a száraz, vizes vagy télies úton egyaránt kiegyensúlyozott menetkényelem és nagyfokú menetdinamika hozzá tartozik az állandó összkerékhajtású M-osztály harmadik nemzedékének különleges erősségeihez. Ez a prémium-SUV ráadásul, a vezetés élvezetét és a menetbiztonságot fokozó új futómű-fejlesztéseinek és innovatív menetdinamikai rendszereinek köszönhetően, fölényesen küzdi le a burkolatlan utakat is.
Az új M-osztály opcionális ON&OFFROAD-csomagja hatféle menetprogrammal optimalizálja a menetdinamikát és a menetbiztonságot: a legkülönbözőbb út- és terepviszonyokra mindig az eszményi hajtóművezérlés szolgál. Egy automatikus program, két különleges terep- valamint három közúti program, a „téli”, a „sport” és az „utánfutó-vontatás” áll rendelkezésre.

Az ON&OFFROAD-csomag téli menetprogramja vizes, havas és jeges úton, illetve hólánc használatakor javítja a menettulajdonságokat, és fokozza a biztonságot.
Gondos hangolásának köszönhetően nemcsak a hosszirányú vonóerő növekedett, hanem a harántdinamika és a menetbiztonság is. Ezeket a követelményeket a hajtáslánc specifikus vezérlési mechanizmusaival elégítették ki meggyőzően a fejlesztő mérnökök.  
Ha a szintén opcionális, aktív ACTIVE CURVE SYSTEM (ACS) dőlés-stabilizálással kombinálják az ON&OFFROAD-csomagot, akkor még dinamikusabb vezetési élmény, kimagaslóbb járműkontroll és nagyobb fokú menetbiztonság az eredmény. Ugyanakkor, különösképp télies, síkos útviszonyok között, a rendszer javítja az M-osztály útfogását. További előny ezzel a beállítással a nyomtartás javulása élesen vett kanyarban, ami a rendszervezérlés egy speciális szabályozó algoritmusának köszönhető. 

E-osztály 4MATIC: stabilitás havon, jégen

Akárcsak a száraz vagy vizes útra vonatkozó hangolás esetében, télies útviszonyok között is ugyanaz érvényes az E-osztály 4MATIC-hajtással felszerelt modelljeire: mindig a menetstabilitás és az aktív biztonság áll előtérben. Optimális előfeltételeket teremt ehhez a 4MATIC mechanikai alapja: a 45:55 százalék arányú nyomatékelosztás az első és a hátsó tengely között, illetve a központi differenciálmű lamellás tengelykapcsolójának 50 newtonméternyi alap-záróhatása.
Ez az alapkoncepció nagyfokú vonóerő-átvitelt tesz lehetővé, mivel gyorsítás közben dinamikus átterhelődés jön létre a hátsó tengelyre, és ezt kihasználva ott nagyobb hajtónyomaték hasznosítható. A lamellás differenciálzár azonban arra is képes, hogy 30:70, illetve 70:30 arány között változtassa a nyomatékarányt az első és a hátsó tengely között, amennyiben az útviszonyok ezt megkívánják. Ezáltal viszonylag későn következhet be az elektronikus szabályozó rendszerek, az ESP®, a 4ETS vagy az ASR beavatkozása, és a hajtónyomaték nagy része síkos úton is előre viszi a járművet. A szabályozó beavatkozások szinte észrevehetetlenek. Azt viszont azonnal megtudja az autós, ha a határtartományhoz közelít, ilyenkor ugyanis sárga figyelmeztető szimbólum villog a kombinált műszerben. Egyértelmű intés ez, hogy vezessen az útviszonyoknak megfelelően.

Első ízben kapható az E-osztály egy modellje, az E 250 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY, négyhengeres dízelmotorral és 4MATIC hajtással. A 150 kW  (204 LE) teljesítményű motor nagyfokú menetkomfortot nyújt, megfelelő menetteljesítményekkel. Mégis csak 5,6 liter per 100 km a NEFZ szabvány szerint mért fogyasztás, miáltal ez a kategória leghatékonyabb összkerékhajtású dízelautója.

M-osztály und E-osztály: príma klíma, a THERMOTRONIC jóvoltából

A Mercedes-Benz mind az E-osztályhoz, mind az M-osztályhoz kínálja THERMOTRONIC komfort-klímaautomatát, amely nemcsak külön állítható be a vezető, az első utas és a hátsó utasok részére, hanem további individuális elő-beállításokra is lehetőséget nyújt. Egy további jellemzője különösen télen jön jól: a maradékhő-funkció a „Rest“ gombbal aktiválható, és a motor leállítása után még mintegy 30 percig fűti az autót.

A THERMOTRONIC fagyos reggeleken, hidegindítás után nagyon hatásosan fűti be az utasteret. Fűtőteljesítménye 11 kilowatt, ami megfelel egy modern családi ház központi fűtésének. A dízel-modelleken, a külső hőmérséklettől függően, kiegészítésképp működésbe lép a hőcserélő hat PTC (Positive Temperature Coefficient) fűtőeleme, 1200 wattnyi elektromos teljesítménnyel támogatva a fűtést. Hosszú téli utakon még kellemesebbé teszi az M-osztályt egy meglepetés a középkonzolon: a temperált pohártartók Pelletier-eleme gombnyomásra hűti vagy melegíti az italt, 8 °C és 55 °C között. 

A Mercedes 49 személyautó-modellt kínál 4MATIC-kal

A Mercedes-Benz összkerékhajtású kínálata a német piacon jelenleg 49 személyautó-modellt ölel fel, és nagyon sokrétű: az E-osztály és a szintén limuzin-, illetve T-Modell karosszériával kapható C-osztály mellett gazdagítja az S osztály, a CL luxus-kupé, a négyajtós CLS kupé és az R osztály 4MATIC-palettáját is. Ezeket egészíti ki az M-osztály idén bemutatott harmadik nemzedéke, a GLK és a teljes méretű SUV, a GL. A több mint harminc éve gyártott G-osztály előnyei pedig elsősorban terepen érvényesülnek – továbbra is ez számít a világ egyik legjobb terepjárójának.

Új futómű-fejlesztések és innovatív menetdinamikai rendszerek

M-osztállyal öröm a tél

Száraz, vizes és télies úton egyaránt kimagasló biztonság, kiegyensúlyozott menetkényelem és nagyfokú menetdinamika, illetve fölényes akadályleküzdő képesség kiépítetlen utakon – ezek az állandó összkerékhajtású M-osztály harmadik nemzedékének különleges erősségei. Ezeken túlmenően a téli autózás élvezetést és biztonságát fokozó új futómű-fejlesztésekkel és innovatív menetdinamikai rendszerekkel győz meg a prémium-SUV.
Az új M-osztály opcionális ON&OFFROAD-csomagja hatféle menetprogrammal optimalizálja a menetdinamikát és a menetbiztonságot: a legkülönbözőbb út- és terepviszonyokra mindig az eszményi hajtóművezérlés szolgál. Egy automatikus program, két különleges terep- valamint három közúti program, a „téli”, a „sport” és az „utánfutó-vontatás” áll rendelkezésre.

A speciális összkerékhajtási menetprogramok feloldanak egy célkonfliktust, amely mindeddig megnehezítette a 4MATIC és az elektronikus vezetőtámogató rendszerek, a 4ETS, az ESP® és a kipörgésgátló (ASR) továbbfejlesztését. Egy példa: terepen és havas úton, a csekély súrlódási tényező miatt, fontos a szabályozó rendszerek nagyon lágy beavatkozása, ez viszont szinte kizárja a sportos hangolást. Megfordítva, a sportos alapbeállítás lerontja a teljesítményt terepen és havon. A múltban nagyon jó kompromisszumokkal hidalták ezt át, amelyek mindenféle körülmények között beváltak. Az új ON&OFFROAD-csomag specifikus menetprogramjai viszont, az egyes szabályozó rendszerek hálózatba kapcsolásával, mindenféle menetállapotban tovább optimalizálják a menetdinamikát és a menetbiztonságot, bármilyen körülmények között megközelítve a fizikailag lehetséges optimumot.

Az  ON&OFFROAD-csomag „hardver” oldala alsó védőlemezből, kétfokozatú terepváltóból, hosszanti differenciálzárból és kibővített AIRMATIC-funkciókból áll, amelyek 285 milliméteres szabad magasságot és 600 milliméteres gázlómélységet tesznek lehetővé.

Téli menetprogram: nagyobb élvezet, nagyobb biztonság

Menetprogramot választani a középkonzoli forgókapcsolóval lehet. A kiválasztott menetprogramot – amely ez esetben a „Tél” – a kombinált műszerben látható hópehely-szimbólum mellett a COMAND képernyőn téli tájban ábrázolt M-osztály jelzi egyértelműen.
Az ON&OFFROAD-csomag téli menetprogramja optimalizálja a menettulajdonságokat lefagyott nedvesség, hó és jég esetén, illetve hólánc használatakor, illetve egyértelmű és kiszámítható reakciókkal fokozza a vezető biztonságérzetét. A mindenre kiterjedő hangolási munkák középpontjában a hosszirányú vonóerő újabb növelése állt, a harántdinamika és a menetbiztonság egyidejű fokozásával. Ezeket a követelményeket a hajtáslánc specifikus vezérlési mechanizmusaival elégítették ki meggyőzően a fejlesztő mérnökök:

•    Elinduláskor, akár el van fordítva a kormány, vagy sem, korábbi a középső differenciál hosszanti zárjának kivezérlése, hogy nőjön a vonóerő, és húzós gyorsuláskor mérséklődjék az alulkormányzottság. Közben a 7G-TRONIC PLUS ECO-programban működik, és a kerekek nagyfokú túlforgásának elkerülésére a második fokozatból indul el a jármű. Laposabb jelleggörbe segít a vezetőnek, hogy még finomabban adhassa a gázt.

•    A középső differenciál előzőleg beállított záró-nyomatékának hosszabb megtartása javítja a menetstabilitást és egyértelmű sajátkormányzási viselkedéssel segíti a vezetőt.

•    Az ASR megemelt kipörgési küszöbe egyenes menetben nagy vonóerőt ad, és biztos hólánc-használatot eredményez, kiváló hajtással. 

•    Kanyarban csökken az  ASR kipörgési küszöbe, hogy a fizikai határokon belül mindenkor stabil legyen a jármű viselkedése.

ACTIVE CURVE SYSTEM: élvezetes és biztonságos autózás hóban

Az aktív ACTIVE CURVE SYSTEM (ACS) dőlés-stabilizáló és az ON&OFFROAD-csomag kombinációjának esetében egy különleges téli hangolás garantál még dinamikusabb vezetési élményt, kimagaslóbb járműkontrollt és nagyobb fokú menetbiztonságot. Az ACS első és hátsó aktív stabilizátora kanyarodáskor kiegyenlíti a karosszéria megdőlését, miáltal fokozódik az agilitás és a vezetés élménye. Ugyanakkor, különösen síkos, télies utakon, az M-osztály vonóerejét is növeli a rendszer.

„Téli üzemmódban“ kétféle szabályozási stratégiát tartalmaz az ACTIVE CURVE SYSTEM. Egyrészt már az alapfunkciókban – tehát az ON&OFFROAD-csomag aktivált automatikus menetprogramjában – is benne van a téli autózás sok paramétere. Síkos talajon ezért kevésbé dinamikusan reagál a rendszer a vezető kormányimpulzusaira, gyorsabban kiegyenlítve a részben havas vagy jeges útpálya változó tapadásának hatásait. Ezzel a szabályozási stratégiával lényegesen nyugodtabban viselkedik az M-osztály, még ha mérsékelten váltogatja is az alul- és túlkormányzottságot.

A második elem egy speciális szabályozási algoritmus a téli menetprogram rendszervezérlésében: éles kanyarban az M-osztály hasonlóan viselkedik a középen elkarcsúsított lesikló-síléchez, amely a síző örömére kis sugarú forduláskor is híven követi a kívánt ívet. E szabályozási stratégia havas úton dinamikusan áthelyezi a terhelést a jobban tapadó kerekekre. Ha egyenletes haladáskor, vagy gyorsítás közben, a vezető rákormányoz egy éles kanyarra, akkor a külső íven futó első kerék terhelése és ezáltal tapadása nő, ezáltal csökken a hasonló helyzetekben egyébként tipikus alulkormányzottság. Amikor aztán a kanyar kijáratánál, egyenletes haladáskor, vagy gyorsítás közben, visszafordítja egyenesbe a kormányt a vezető, a külső íven futó hátsó kerék terhelése nő meg, így annak jobb oldalvezetése hasonlóképp stabilizál, csak ezúttal a túlkormányzottságot mérsékli.

Az M-osztály a SUV-kategória mércéje

A Mercedes-Benz M-osztály harmadik nemzedékének energia-hatékonysága is meggyőző: a flotta átlagban 25 százalékkal kevesebbet fogyaszt az elődmodelleknél. A takarékos fogyasztás bajnoka az ML 250 BlueTEC 4MATIC, amely az NEFZ-ciklus szerint mérve megelégszik 6,0 literrel 100 kilométeren (158 g CO2/km), és egy tankolással 1500 kilométert tehet meg. További erény a kiváló biztonság és a kiegyensúlyozott menetkényelem, mind kiépített-, mind földúton. Ezekhez járul a karakteres karosszéria-design és a variálható belső tér kényeztető kényelme.

E-osztály 4MATIC: táli stabilitási csomag

Fogja az utat a limuzin és a T-Modell

Az E-osztály 4MATIC hajtáslánca a legjobban teljesítő állandó összkerékhajtások közé tartozik. A hosszában álló motorral egybeépített váltó- és osztómű kompakt, könnyű és kis súrlódású, ami előny más személyautók keresztben beépített hajtóművével és kapcsolható 4×4-ével szemben. A 4MATIC hangolása, akárcsak száraz vagy vizes útra, télies útviszonyokra is a menetstabilitást és az aktív biztonságot helyezi előtérbe.

Optimális előfeltételeket teremt ehhez a 4MATIC mechanikai alapja: a 45:55 százalék arányú nyomatékelosztás az első és a hátsó tengely között, illetve a központi differenciálmű lamellás tengelykapcsolójának 50 newtonméternyi alap-záróhatása nagyfokú vonóerő-átvitelt tesz lehetővé, mivel gyorsítás közben dinamikus átterhelődés jön létre a hátsó tengelyre, és ezt kihasználva ott nagyobb hajtónyomaték hasznosítható. A lamellás differenciálzár azonban arra is képes, hogy 30:70, illetve 70:30 arány között változtassa a nyomatékarányt az első és a hátsó tengely között, amennyiben az útviszonyok ezt megkívánják. Ezáltal viszonylag későn következhet be az elektronikus szabályozó rendszerek, az ESP®, a 4ETS vagy az ASR beavatkozása, és a hajtónyomaték nagy része síkos úton is előre viszi a járművet. A szabályozó beavatkozások szinte észrevehetetlenek. Azt viszont azonnal megtudja az autós, ha a határtartományhoz közelít, ilyenkor ugyanis sárga figyelmeztető szimbólum villog a kombinált műszerben. Egyértelmű intés ez, hogy vezessen az útviszonyoknak megfelelően.

Az állandó összkerékhajtásnak döntő előnyei vannak egyéb rendszerekkel szemben, amelyek előbb fel kell hogy ismerjék az útfogás hiányát, hogy azután aktiválhassák a 4×4-et. Ezalatt az E-osztály 4MATIC-ja már hajtónyomatékot visz át az útpályára. Télies körülmények között, elinduláskor optimális vonóerőt fejtenek ki az E-osztály 4MATIC modellek. Automatikusan ismernek fel bizonyos útállapotokat, és úgy befolyásolják az összkerékhajtás  4ETS szabályozó rendszerét, hogy a lehető legjobb gyorsulást lehessen elérni, a kerekek minimális túlforgásával és elsőrangú menetstabilitással. 

Új benzinmotorok és optimalizált hajtáslánc teszik a kategória hatékonysági etalonjává a 2011-es Mercedes-Benz E-osztályt. A 6,8-7,0 literes, illetve 8,9 literes kombinált fogyasztású új BlueDIRECT V6-os és V8-as modellek mindegyike közvetlen befecskendezéses már. A húsz százalékot elérő fogyasztáscsökkenésben szerepet játszik a széria ECO Start-Stop funkció és a tökéletesített hétfokozatú 7G-TRONIC PLUS automata, amely mostantól elérhető a négyhengeresekhez is.

E 250 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC:
az első összkerékhajtású E-osztály, négyhengeres dízelmotorral

Az ECO Start-Stop funkció és a 7G-TRONIC PLUS különösen a E 250 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC esetében teszi hatékonnyá az energia felhasználását. Az első E osztály 4MATIC-kal és négyhengeres dízelmotorral 150 kW (204 LE) teljesítményt ad le, és a nagyfokú hajtáskomfort mellett derekas menetdinamikával hívja fel magára a figyelmet: nulláról 100 km/órára 7,9 másodperc alatt sprintel, csúcssebessége 238 km/óra, fogyasztása azonban csupán 5,6 liter per 100 km az NEFZ módszer szerint – az E 250 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC a felső kategória leghatékonyabb összkerékhajtású dízelmodellje.

Különösen télen meggyőző a THERMOTRONIC klímaautomata

Príma klíma az M-osztályban és az E-osztályban

Különösen télen fontos az utastér kiegyensúlyozott klímatizálása. Ezért kínál a Mercedes-Benz olyan THERMOTRONIC berendezést az E-osztályhoz és az M-osztályhoz,  amely nemcsak külön állítható be a vezető, az első utas és a hátsó utasok részére, hanem további individuális elő-beállításokra is lehetőséget nyújt.
A hozzá tartozó levegőminőség-érzékelő automatikusan átvált belső keringtetésre, ha a külső levegőben hirtelen megnő a szénmonoxid vagy a nitrogénoxid koncentrációja – például alagútban. A THERMOTRONIC további jellemzője a maradékhő-funkció: a „Rest“ gomb megnyomására leállított motor mellett is körülbelül 30 percig fűti vagy szellőzteti az utasteret.

A THERMOTRONIC fagyos reggeleken, hidegindítás után nagyon hatásosan fűti be az utasteret. Fűtőteljesítménye 11 kilowatt, ami megfelel egy modern családi ház központi fűtésének. A dízel-modelleken, a külső hőmérséklettől függően, kiegészítésképp működésbe lép a hőcserélő hat PTC (Positive Temperature Coefficient) fűtőeleme, 1200 wattnyi elektromos teljesítménnyel támogatva a fűtést. Erre azért van szükség, mert a magas termikus hatásfokú, kis fogyasztású, modern CDI-motorok részterheléskor sokkal kevesebb hőt adnak le a hűtőfolyadéknak a hagyományos motoroknál. Alapfelszerelésként kétzónás  THERMATICklímaberendezés van az E-osztályban és az M-osztályban.

Hosszú téli utakon még kellemesebbé teszi az M-osztályt egy meglepetés a középkonzolon: a temperált pohártartók Pelletier-eleme gombnyomásra hűti vagy melegíti az italt, 8 °C és 55 °C között. Így tovább marad kellemesen forró a reggeli kávé, vagy nem olvad meg a csokoládé, ha magas hőmérsékletre állították a fűtést. 

Az M-osztály hátsó utasai videó-nézéssel és zenehallgatással foglalhatják el magukat a kívánságra beépített Rear Seat Entertainment jóvoltából. Az innovatív rádiófrekvenciás KLEER technika teljesen újszerű, hangversenytermi élményt nyújt. A két drótnélküli fejhallgatót infravörösről digitális jelátvitelre állították át, így teljes mértékben kihasználható a CD audio-minősége. 

Áttekintés

A Mercedes-Benz valamennyi összkerékhajtású modellje

A Mercedes-Benz összkerékhajtású kínálata a német piacon jelenleg 49 személyautó-modellt ölel fel, és nagyon sokrétű: az E-osztály és a szintén limuzin-, illetve T-Modell karosszériával kapható C-osztály mellett gazdagítja az S osztály, a CL luxus-kupé, a négyajtós CLS kupé és az R osztály 4MATIC-palettáját is. Ezeket egészíti ki az M-osztály idén bemutatott harmadik nemzedéke, a GLK és a teljes méretű SUV, a GL. A több mint harminc éve gyártott G-osztály előnyei pedig elsősorban terepen érvényesülnek – továbbra is ez számít a világ egyik legjobb terepjárójának.

Összkerékhajtási fejlesztési kompetencia 1903 óta

Nem véletlen a Mercedes mérnökeinek hozzáértése az útmutató összkerékhajtási koncepciókhoz: a Mercedes-Benznél már 1903-ban elkezdődött az összkerékhajtás históriája, és azóta nyilvánvaló, hogy ez a legjobb, ha nehéz körülmények között kell biztosan előrejutni. Évtizedek óta alkalmazzák is a legkülönbözőbb Mercedes-Benz járművekben, amelyek némelyike, mint a G-osztály vagy az Unimog, legendás hírnevet szerzett. Ám az összkerékhajtás előnyös a mindennapi közlekedésben, aszfalton is, mint a Mercedes-Benz 4MATIC limuzinok mutatják. Ez az újszerű hajtáskoncepció 1987-ben mutatkozott be az E-osztályban (Baureihe W 124). A 4ETS-t először 1997-ben, az M-osztályban alkalmazták. Ezáltal valamennyi autógyártó közül a Mercedes-Benzé a leggazdagabb tapasztalatkincs az elektronikus szabályozó rendszerek terén.

 forrás: Mercedes-Benz Hungária Kft. 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top