Ring Magazin

Vasárnap, 2018. Augusztus 19.
Szöveg mérete
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap Kultúra Kiállítás Az elveszett örökség

Az elveszett örökség

E-mail Nyomtatás PDF

big 5a0044e53945eRenoir, Monet, Cezanne képei voltak láthatóak valaha Budapesten, magán gyűjtőknél. A történelem azonban beleírt az egykori magyar művészeti gyűjteményekbe, pontosabban belehasított, értékes darabokat tépve ki. Közismert magyar személyiségek nagy nevű, híres gyűjteményei kerültek külföldre, menekítették darabjaikat sokszor máig ismeretlen menedékekbe. Az elveszett örökség címen a Kieselbach Galériában láthatunk most különös összefoglalót és rendhagyó tárlatot a valaha Magyarországon megtalálható kincsekről.

Többek között Gróf Andrássy Gyula és báró Hatvany Ferenc drámai fordulatokban gazdag sorsa és világhírű, magyarországi gyűjteményük tragikus története is megelevenedik a Kieselbach Galériában, november végéig. Molnos Péter legújabb könyve, az Elveszett örökség című kötet nyújt segítséget a feldolgozásban. 536 oldalon, közel 650 reprodukció segítségével idézi meg a magyar műgyűjtőket és a hazai műgyűjtés aranykorát. Molnos Péter több mint 10 évnyi kutatómunka eredményeként írta meg ezt a páratlan korszakot felölelő könyvét. Korábban sosem publikált dokumentumok és fényképek felhasználásával dolgozott, könyvében gróf Andrássy Gyula, báró Kohner Adolf, Nemes Marcell, báró Herzog Mór Lipót és báró Hatvany Ferenc egykori gyűjteményeit és azok különös-tragikus sorsát idézi meg.

20. század elején, a Monarchia utolsó két évtizedében az arisztokrácia néhány kiemelkedő alakja világhírű műgyűjteményeket hozott létre Budapesten. Szomorú, de jellemző magyar paradoxon, - írja Molnos Péter könyvében - hogy ezekből a nemzetközi jelentőségű, sok ezer darabos műtárgyegyüttesekből szinte semmi sem maradt idehaza. Az elvesztett első világháború, a Tanácsköztársaság, Trianon, a gazdasági világválság, a vészkorszak, a háború végét követő szovjet rablássorozat és az erőszakos államosítás végzetes csapást mért e kiemelkedő gyűjteményekre. Ez az elveszett örökség, kizárólag egy könyv lapjain gyűjthető össze és tárható ma már közönség elé, és csak egy rendhagyó kiállítás eszközeivel lehetetlen megidézni e kollekciók egykori fényét.

Elveszett örökség című kiállításon az egykori műgyűjtő és festő, Báró Hatvany Ferenc munkássága is megelevenedik. Egy méltatlanul háttérbe szorult, mégis európai rangú festő életművét, franciás kultúrájú Hatvany művészetét mutatják be. Ugyanakkor az egykor világszerte csodált magyarországi Hatvany-gyűjteményt is középpontba kerül most itt, létrejöttének és drámai felbomlásának igaz históriáját is a közönség elé tárják.

A tárlat látogatói bepillantást nyerhetnek a 20. század első évtizedeinek gazdasági és kulturális elitjének mindennapjaiba, „körberepülhetik” a fényűző hatvani kastélyt, sőt a modern technika segítségével részt vehetnek egy virtuális tárlatvezetésen a legendás Hatvany-villa termeiben. Azokban a szobákban, ahová a két világháború között a világ legtávolabbi szegleteiből is elzarádokoltak a művészet szerelmesei, ahol egykor Thomas Mann és Amrita Sher-Gil is megcsodálta El Greco, Tintoretto, Degas, Renoir és Manet remekműveit.

Forrás: Kiselbach Galéria Budapest 


(1 értékelés)
 

Megjelent az A Mi Otthonunk júliusi száma

cimlap 2018julius 

Bővebben az Otthon rovatban

Média a médiában

02.ecs.mediacimlap02.fz.mediaringor ring01.kg.media01.orkeny.media04.mzmedia

A sajtót, a nyilvánosságot és a valódi sajtót egyre inkább háttérbe szorító közösségi platformokat vettük nagyító alá összeállításunkban. Mi a hír, mi a vélemény és hol szentség, azaz a hitelesség. Hihetünk-e még a médiának? Kinek, minek, hogyan, miért, mikor? Az újságnak, a tévének, a világhálónak, a közösségi oldalaknak? Erre kerestük a választ. A fotókra kattintva tallózhatnak cikkeink között.

Hányan olvasnak bennünket?

Oldalainkat 485 vendég böngészi

bav logo kicsi banner