Ring Magazin

Szerda, 2017. November 22.
Szöveg mérete
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Címlap Életmód Táplálkozás Az akadálymentes égbolt

Az akadálymentes égbolt

E-mail Nyomtatás PDF

madarakvezeteken

Magyarország nemzetközi összehasonlításban is élen jár az úgynevezett Akadálymentes égbolt program végreghajtásában, azaz az elektromos szabadvezetékek madárbaráttá alakításában - mondta Földművelésügyi Minisztérium környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkára.  A VIII. Nemzetközi madárvédelmi konferencián hangzottak el mindezek.

V. Németh Zsolt államtitkár a tanácskozáson közölte: a madárvilágot fenyegető egyik legsúlyosabb veszély a szabadvezetékeknél történő áramütés vagy az ütközés miatti pusztulás. Magyarországon a becslések szerint ennek 30 ezer madár is áldozatul eshet évente - mondta az államtitkár a Mavir Zrt., a Földművelésügyi Minisztérium, a Herman Ottó Intézet és a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület szervezésében zajló konferencián.

A 2008-ban létrejött Akadálymentes égbolt megállapodás óta 3446 kilométer hosszú vezetékszakaszon történt meg az oszlopfejek szigetelése, 120 kilométer légkábelt cseréltek földkábelre és 2724 láthatóság-növelő eszközt helyeztek ki az ütközéses balesetek csökkentése érdekében. Gyakorlatilag teljesen felszámoltál a problémát a Hortobágyi Nemzeti Park belső törzsterületein, a Borsodi Mezőség Tájvédelmi Körzetben és a Hevesi Füves Puszták Tájvédelmi Körzetben - emelte ki az államtitkár.
Kifejtette, mindhárom belföldi, középfeszültségű szabadvezeték-hálózatot üzemeltető cég területén folynak vagy előkészítés alatt állnak újabb, nagyszabású projektek, amelyek révén további jelentős lépéseket lehet tenni a madarak védelmében. A projektekkel leginkább az akut problémát jelentő vezetékeket lehet madárbaráttá alakítani, de fontos az is, hogy a felújítások, illetve az új szakaszok kiépítésekor már eleve madárbarát vezetékek készüljenek - hangsúlyozta az államtitkár.
Felhívta a figyelmet, hogy az Akadálymentes égbolt megállapodásban megfogalmazott cél, vagyis hogy 2020-ig az összes, madarakra veszélyes vezetékszakaszt átalakítják, csak részben lesz teljesíthető, így a munkát tovább kell folytatni.

MTI


(0 értékelés)